De vraag
Hoe breng ik mijn drukke privé- en werkleven met elkaar in balans?
Een jaar geleden ben ik moeder geworden. Ik vind het heel lastig om mijn werk (31 uur) en privé in balans te brengen. ik ben 2 dagen (20 uur) van huis, de rest werk ik thuis. Vooral de hoeveelheid werkmail en de tijdsdruk die ik voel om deze te beantwoorden maakt dat ik me voel alsof ik altijd achter de feiten aanloop en steeds verder achterloop met mijn taken.
Als ik met mijn kind tijd doorbreng, denk ik aan wat ik allemaal nog moet doen voor mijn werk. En andersom. En vaak probeer ik beiden tegelijk tevreden te houden, maar dat gaat niet. Als mijn kind eindelijk op bed ligt heb ik eigenlijk geen puf meer om voor mijn werk te gaan zitten. Uiteindelijk ben ik niet tevreden met hoe ik de dag heb ingedeeld, wat ik eruit heb gehaald. Hebben jullie tips voor mij?

Het advies
Wat jij ervaart zullen veel vrouwen die net moeder zijn geworden herkennen. Je wilt een goede moeder zijn en op het werk moet alles goed doorgaan. Niemand mag er last van hebben dat je moeder bent geworden. Dus hoe combineer je je gezin met je zakelijke ambities, zonder dat je steeds met twijfels, schuldgevoelens en ontevredenheid over jezelf rondloopt?
Het begint ermee dat jij eerst voor jezelf weer tijd vrijmaakt om stil te staan hoe het eigenlijk met JOU gaat. Wat vind je in je hart werkelijk belangrijk? Je bent zo druk bezig om het allemaal goed te doen voor anderen en ‘af’ te krijgen dat je vergeet dat je ook gewoon je grenzen hebt, en dat dat heel normaal is (ja, echt!). Als je kind eindelijk op bed ligt, is het doodnormaal om geen puf meer te hebben, zeker na een dag dat je 10 uur hebt gewerkt. Bovendien ga je 2 dagen van 10 uur naar je werk, en de rest van de 31 uur werk je thuis.
Dat klinkt redelijk ideaal, maar als je alles op je werk (onderhouden van contacten, vergaderingen, afwerken mails en gewoon je werk doen) in die 2 dagen probeert af te handelen raak je opgejaagd. Het zijn wel erg volle en lange dagen, waar je beslist ook de volgende dag van bij zult moeten komen! Die 11 uur die je vervolgens thuis werkt lijken me een beetje onbegrensd: plan je die uren in of laat je de hoeveelheid werk bepalen wat ‘genoeg’ is? Zo vervaagt de grens tussen werken en fijn met je kind bezig zijn makkelijk, ook in je hoofd.
Mijn tip is daarom: Maak vaker tijd vrij voor jezelf om weer bij je rust te komen, door iets te doen wat je fijn vindt. Breng structuur aan in de tijd dat je thuis werkt. Houd de tijd voor je kind en werktijd goed gescheiden. Dit blijkt heel effectief. Dus kindtijd zonder oog op je blackberry of computer tussendoor geeft veel meer rust.
Je zult zien dat het ‘denken aan wat je allemaal moet doen’ als je met je kind bezig bent of andersom minder wordt. En tot slot: houd een lijstje bij van wat je WEL afkrijgt, dat geeft je beslist een voldaner gevoel. Ik ken niemand wiens ‘TO DO lijst’ ooit af is, jij?