De vraag
Zal ik een affaire beginnen?
Beste Jolet,
Ik heb altijd veel bewondering voor uw adviezen; nu wil ik zelf graag objectief advies. Ik ben ontzettend verliefd op een andere man. Mijn man en ik zijn zes jaar samen en we hebben een kind. Onze relatie loopt de laatste tijd niet zo lekker, we hebben veel ruzie. Mijn man werkt veel en is altijd druk met zijn hobby’s. Van nature is hij vrij kortaf, geen prater. Hij reageert zijn stress op mij af.
Ik heb gezegd dat ik iets anders van hem nodig heb dan wat ik nu krijg, en dat zijn focus op zichzelf en zijn werk ons kapotmaakt. Hij lijkt het niet op te pakken. Gevoelsmatig zou ik het liefst een affaire beginnen met die ander. Ik voel me hierover ongelofelijk schuldig, want mijn man is me zeer trouw en we veroordelen vreemdgaan allebei.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Als psycholoog heb ik geen moreel oordeel over uw gevoelens voor die ander. Verliefde gevoelens zijn niet altijd te voorkomen, het gaat er vooral om wat u ermee doet. De keus is aan u: overstappen naar een nieuwe relatie met alle ongewisheid van dien, of moeite doen voor uw huwelijk. Ik denk dat u het laatste kiest. Doe dat met mildheid. Mildheid tegenover zijn moeite met praten over gevoelens en mildheid tegenover uw verliefdheid. Het is nuttig dat u duidelijk vertelt hoeveel last u hebt van zijn geïrriteerde buien; maar zeg hem ook dat u de intimiteit van vroeger mist.
Hij moet zich ook uitgenodigd voelen. ‘Wees lief!’ komt minder goed over dan: ‘Ik mis je en ik wil je niet kwijt.’
vriendelijke groet,
Jolet Plomp