De vraag
Ik ben jaloers als mijn man met andere vrouwen plezier heeft
Beste Karin,
Ik ben nogal jaloers als het gaat om andere vrouwen in relatie tot mijn man. Als het blijft bij een gesprek heb ik hier niet zo’n probleem mee maar zodra ik zie dat ze plezier hebben samen wordt het al moeilijker en krijg ik steken in mijn maag. Zelf ben ik nogal onzeker over mezelf.
We hebben hier steeds vaker ruzie over met elkaar waardoor de onzekerheid over onze relatie en daardoor ook de jaloezie steeds heftiger wordt. Ik heb het gevoel dat ik steeds in cirkeltjes blijf rondhangen. De ruzie versterkt de onzekerheid en daardoor ook de jaloezie. Als ik niet over mijn gevoel hierover kan praten dan heb ik het gevoel dat ik stik van verdriet en wanhoop. Als ik er wel iets over zeg lucht dit enigszins op maar dan hebben we er weer ruzie over.
Hoe komen wij hier uit? Onze kinderen lijden ook onder de spanning die dit met zich meebrengt en hier voel ik me ook schuldig over.
vriendelijke groeten,
MG

Het advies
Beste MG,
Jaloezie is een vreselijk belastend gevoel! Het haalt je onderuit en het neemt je volledig in beslag.
Jaloezie komt vaak op als je zelf onzeker bent over iets, of over jezelf. Je vergelijkt jezelf met anderen en vreest dat je negatief uit de vergelijking komt. Helaas is het moeilijk uit te leggen aan je partner die geen grond ziet voor onzekerheid bij jou en ook geen reden ziet tot jaloerse reacties in de realiteit. Dat maakt het voor jou eenzaam. Kun je uitleggen aan hem waarom je je onzeker voelt en dat je bang bent om hem kwijt te raken?
Hierover ruzie maken helpt niet, het brengt jullie verder van elkaar af. Hoe zou je man je kunnen helpen om je geruster te voelen? Kunnen jullie een signaal afspreken als het je allemaal teveel wordt? Kun je aan hem uitleggen hoe belangrijk het voor je is om te voelen dat hij achter je staat? Kun je aan hem laten merken hoe belangrijk hij voor jou is?
Ik hoop dat jullie op een rustiger moment hierover in gesprek kunnen gaan, zodat je beter van elkaar leert begrijpen wat je voelt en hoe de ander je kan helpen die emoties te reguleren.
Hou vol om hierover contact te maken met je man, en laat je schuldgevoel niet te hard spreken!
Karin Wagenaar