De vraag
Zal ik blijven of weggaan?
Hallo Sylvia,
Ik heb 11 jaar een relatie, we hebben één kind. Het afgelopen jaar ben ik veranderd; meer mezelf geworden, minder aangepast. Nu merk ik echter dat mijn vriend en ik uit elkaar gegroeid zijn. Ik kan er niet meer tegen als hij me aanraakt, seks hebben we niet. Ik vind hem ook niet meer aantrekkelijk. Gek genoeg wil ik ook niet weg. We zitten in een impasse. Wat raadt u aan?
Groeten van 75ster

Het advies
Beste 75ster,
Onderzoek de reden die je tegenhoudt om deze relatie te verbreken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je ergens bang voor bent? Ben je bijvoorbeeld bang dat je het eentje niet zult redden. Maar ook je kind haar vader ontzeggen kan een reden zijn, maar waar je wel een oplossing voor kunt vinden. Zijn het redenen die een sterke basis vormen voor de relatie of is het een zwak fundament? Als er geen liefde meer is, kun je onderzoeken of je deze nog terug kunt laten komen door meer (leuke) tijd met elkaar door te brengen.
Je geeft ook aan uit elkaar gegroeid te zijn. Probeer meer echte gesprekken te voeren met elkaar bijvoorbeeld over hoe je je voelt op je werk of in je relatie. Probeer ook vaker met zijn tweeën er op uit te gaan. Probeer niet te zeggen wat je niet wilt, maar praat juist vanuit wat je graag zou willen zien of meemaken. Probeer minder in de moeder-vader rol te zitten en steeds meer in de rol van vriend en vriendin. Dat wil de liefde nog wel eens op laten bloeien.
Groetjes
Sylvia van der Spek
• Sylvia van der Spek is singlecoach, relatietherapeut en oprichtster van Relatieraadsel, een liefdesadviesbureau voor singles en stellen. Sylvia begeleidt singles die hobbels ervaren op het gebied van de liefde. Zij coacht, bemiddelt, organiseert activiteiten en geeft cursussen voor singles.
• Meer informatie kunt u vinden op www.relatieraadsel.nl