De vraag
Moet ik nog even doorbijten of met hem breken?
Beste Jolet,
Mijn man heeft jarenlang te veel gedronken. Ik bleef bij hem om hem nog een kans te geven. Inmiddels is hij met drinken gestopt, wat ik heel knap van hem vind. We hebben het samen heel gezellig; we lachen veel en hij is een interessante gesprekspartner. Ik denk ook dat hij een ontzettend goede vader zou zijn. Maar er zijn ook dingen waaraan ik me erger. Ik wil graag dat hij voor mij zorgt in plaats van ik voor hem; dat we kunnen praten over onze gevoelens, dromen en wensen, in plaats van boos te worden als er kritiek wordt geuit. Als iemand hem prijst, denk ik: je kent hem niet. Moet ik nog even doorbijten of kan ik beter breken?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Uw vraag raakt aan een dilemma dat iedereen in het leven tegenkomt: blijven bij wat zeker is of proberen om het beter te krijgen. Uw keuze hangt af van uw karakter en uw overtuigingen. Wilt u vasthouden aan het bekende, en leven volgens de overtuiging ‘door dik en dun bij elkaar’? Of zoekt u liever nieuw avontuur op? U kunt uit deze impasse komen door uzelf een doel te stellen.
Ik lees dat u op zoek bent naar iemand die ook eens voor u zorgt en die over gevoelens kan praten zonder in de verdediging te schieten. Deze twee vaardigheden zijn heel goed geschikt om samen te leren in een relatietherapie. Het mooie is dat uw man gezellig, interessant en geestig is, dat hij met drinken kon stoppen en dat hij een goede vader zal zijn.
Handel niet tegen uw eigen gevoel in alleen omdat u ‘bij elkaar blijven’ als principe hebt. Het is belangrijk dat u ook vertrouwen voelt. Bedenk wel dat niemand perfect is. Van dichtbij heeft iedereen kleinzielige eigenschappen – dat je die van elkaar kent, hoort bij de intimiteit van het huwelijk.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp