De vraag
Ik vertrouw mijn vriend niet
Ik heb sinds een jaar een relatie, maar ik vertrouw mijn vriend niet. Het liefste zou ik alles willen checken: sms-jes, appjes, mailtjes enzovoort.
Ik ben constant bang dat er iets achter mijn rug om zou kunnen gebeuren. Ik weet wel waar het vandaan komt, maar ik kan het gewoon niet uit mijn hoofd krijgen. Ik wil mijn vriend graag vertrouwen, maar hoe krijg ik die gedachtes uit mijn hoofd?

Het advies
Een (eventuele) nare ervaring kan inderdaad leiden tot angst en een gebrek aan vertrouwen, tot het gevoel ‘ik vertrouw mijn vriend niet’. Het is heel goed dat je je daarvan bewust bent en dat je die vicieuze cirkel van ‘negatieve’ gedachten wilt doorbreken, dat je die uitdaging wilt aangaan. Hoe kun je dat nu het beste doen?
Beheersen van de gedachtestroom ‘Ik vertrouw mijn vriend niet’
Begin bij jouw gedachtestromen, zie deze te beheersen middels de RET-filosofie. Stel je ‘irrationele’ gedachten ter discussie en vervang ze door rationele beschouwingen, door je gedachten vanuit de empirische, pragmatische en filosofische invalshoek te bekijken. Leer ze uit je hoofd of zet ze op een briefje. Een briefje dat je altijd ter hand hebt als je weer eens wordt ‘overvallen’ door jouw gedachten.
1. Empirische invalshoek: een verzameling van feiten om de juistheid van je gedachten te onderzoeken
• Als ik naar de feiten kijk, wat wijst dan op een mogelijke ontrouw van mijn relatie? Op welke ‘onvolkomenheden’ heb ik hem/haar kunnen betrappen?
• Hoe groot is de kans dat dát ook daadwerkelijk gebeurt?
2. Pragmatische invalshoek: een ‘extra’ check om na te gaan in hoeverre jouw ideeën bevorderlijk zijn voor een positieve ontwikkeling
• In hoeverre leiden mijn gedachten tot een optimale relatie? Werken deze gedachten juist niet averechts?
• Vergroot mijn instelling niet juist een verslechtering van onze verstandhouding?
3. Filosofische invalshoek: een beschouwing van jouw oordeel over de wereld waarin wij leven
• Stel dat in het meest negatieve geval mijn vrees wordt bewaarheid, wat dan? Is dat dan het meest rampzalige wat mij kan overkomen?
Vergroot je zelfvertrouwen – kijk naar je positieve eigenschappen
Vergroot je zelfvertrouwen door naar jouw positieve eigenschappen te kijken; som die telkens weer op. Wees gelukkig met jezelf. Stel je minder emotioneel afhankelijk op van je relatie, door een leven te leiden waarmee jij happy bent, met werk/studie, vrienden die jou gelukkig stemmen. Door je meer op je emotionele welzijn te richten zul je meer positieve gevoelens van geluk en tevredenheid ervaren. Die gevoelens zullen jouw relatie en het vertrouwen daarin zeker ten goede komen. Begin daarom met die weg te bewandelen (als je dat nog niet hebt mogen doen) en die dingen te doen waar jij om geeft.
Succes met de gedachten uit je hoofd zetten!