De vraag
Hoe hou ik mijn zelfbeeld op peil na ontslag?
Beste Bert,
Ik ben ontslagen per 1 februari 2009, een plek waar ik eindelijk naar mijn zin werkte. Pijn/besef in juni/juli. Nu ben ik parttime werkzaam in een verkeerde omgeving. Hoe hou je je motivatie voor werk en je zelfbeeld (redelijk) op peil?
groeten van Es

Het advies
Beste Es,
Jammer dat je niet direct een baan hebt kunnen vinden waarin je je even sterk op je plek voelde als in de baan waar je tot februari werkte. Je zegt dat je nu ‘in een verkeerde omgeving’ werkt. Betekent dat onder je niveau werkt – of vind je het om andere redenen moeilijk om je motivatie vast te houden?
Mijn advies is, om eens heel goed voor jezelf op een rijtje te zetten:
• Waar ben ik echt goed in?
• Wat motiveerde me in mijn oude baan en wat niet?
• Wat motiveert me in mijn huidige baan en wat niet?
• Welke kwaliteiten en capaciteiten wil ik inzetten in mijn werk?
• Welke kwaliteiten en capaciteiten wil ik verder ontwikkelen in mijn werk ? Wat zijn mijn dromen en wensen voor de toekomst?
Je vertelt dat je momenteel parttime werkt. Dat betekent dat je tijd en gelegenheid hebt om verder om je heen te kijken. Doe dat dus ook. Blijft actief netwerken en informeren.
Maak voor de komende weken één/twee afspraken per week met mensen uit je persoonlijke netwerk (familieleden, vrienden, kennissen, collega’s, oud-collega’s, mensen uit je kerk/club). Als je de afspraak maakt, zeg je erbij dat het doel van het gesprekje is, om met elkaar uit te wisselen wat je echt in elkaar respecteert en bewondert. Maak hiervan voor jezelf notities en gebruik deze voor de ontwikkeling van een persoonlijk profiel en voor een profiel van een baan waarin jij je optimaal op je plek voelt.
Wellicht heb je wat aan het volgende boekje: Ad Hoogendijk (2001). Loopbaan-zelfsturing:
Bezieling en vitaliteit, Amsterdam/Antwerpen: Business Contact
Ik hoop je hiermee wat mogelijkheden aangereikt te hebben. Wil je nader contact, voel je dan vrij om mij te mailen. Ik help je graag verder.
Bert Cozijnsen
coach & adviseur
Doorn
Bert Cozijnsen heeft een advies- en coachingsbureau Fenester, dat zich onder andere richt op mensen die met een ontslag te maken krijgen. Zie www.fenester.nl
Meer lezen?
Bert Cozijnsen, Ontslagkracht. Van verwerken naar doorwerken: over emoties bij ontslag, Paradigma, € 18,95