De vraag
Hoe krijg ik meer zin in mijn werk?
Beste Jolet,
Al meer dan een halfjaar merk ik dat ik minder energie van mijn werk krijg. Het begon voor de zomervakantie, en na mijn vakantie lukte het niet meer om met frisse energie de activiteiten op te pakken. Ik merk dat ik veel aan het internetten ben en aan het uitstellen. Daardoor is mijn zelfwaardering tot een dieptepunt gezakt.
Ik heb een assessment gemaakt en ben aan het solliciteren, maar ook dat gaat moeizaam door een gebrek aan motivatie. Hoe word ik gemotiveerd om weer met plezier en energie aan de slag te gaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Als zelfs het oplossen van uw probleem – een baan zoeken – u niet motiveert, dan is er meer aan de hand. Gelooft u nog wel in wat u kunt? Zo niet, volg dan deze tips voor meer zelfvertrouwen. Dit geeft zelfbevestiging: actief dingen doen die u kunt. Zorg voor concreet zichtbare prestaties, op het werk en thuis; schilder bijvoorbeeld een muur. Bestrijd uitstelgedrag, ook op het werk, want dat is moordend voor het zelfgevoel.
Maak een klein to-do-lijstje en dwing uzelf om steeds een uur achtereen aan het werk te blijven. Beloon uzelf daarna met een kleine pauze. Ook sporten geeft een goed gevoel en levert energie. En zoek het gezelschap van goede vrienden; daarbij is samen leuke dingen doen nog beter voor uw stemming dan diepe gesprekken. Zorg dat u op deze manier weer zelf het roer in handen neemt. Nog een vraag: is er iets op het werk dat uw humeur ondermijnt? Probeer dat dan op te lossen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp