De vraag
Ik ben alweer ontslagen!
Beste Bert,
Ik heb dit jaar voor de tweede keer mijn ontslag gehad. De eerste keer kon ik snel een andere baan vinden maar na een half jaar is deze baas genoodzaakt twee van de drie kantoren te sluiten. Ik was er als laatste bij gekomen dus ben ik in een half jaar voor de tweede maal mijn baan kwijt. Ik heb hier een hele knauw mee gehad en twijfel ongelofelijk aan mezelf.
Dan is mijn vader erg ziek en heeft in dezelfde periode gehoord dat hij is uitbehandeld. Als klap op de vuurpijl heeft mijn vriend na 20 maanden onze relatie plotseling beëindigd. Zonder uitleg werd ik weggestuurd, hij zag het niet meer zitten. Dit alles maakt dat ik niet meer weet wat ik moet doen. Alles wat belangrijk was is er nu niet meer. Onze relatie was top, ik durf te zeggen dat wij zeer gelukkig waren met elkaar. Zijn familie vonden het wel moeilijk te accepteren dat ik alweer ontslag had gehad. Voor dit jaar heb ik nog nooit mijn ontslag gehad, nu helaas twee keer.
Ik merk dat ik niet kan omgaan met mijn ontslag, het hele dagen thuiszitten maakt mij gek. Drie keer per week ga ik lopen maar merk nu dat ik wacht tot het donker is. Ik ben gewoon bang om iemand tegen te komen en ga me steeds meer opsluiten.
Ik volg ondertussen de online training werk aan je zelfvertrouwen (op de site van Psychologie Magazine) maar moet mijn ontslag ook een plaats weten te geven. Vorige week tijdens een sollicitatiegesprek kreeg ik het ineens heel warm en dacht ik: ‘Wat doe ik hier?’. Op deze manier lukt het vinden van een baan niet. Heb jij tips & trucs om mij te leren omgaan met deze situatie?
Groeten van Hopeloosje

Het advies
Beste Hopeloosje,
Als je eenmaal bent ontslagen, blijf je over het algemeen kwetsbaarder op de arbeidsmarkt. Het is wat dat betreft oneerlijk verdeeld in de wereld. Dat maakt het feit dat jij nu twee maal vlak na elkaar met ontslag werd geconfronteerd, voor jou persoonlijk niet minder zuur.
En dan de andere verliezen die je te verwerken hebt gekregen … de ongeneeslijke ziekte van je vader … en het uitgaan van je relatie. Je hebt heel wat voor je kiezen gekregen. Ik merk aan je brief dat het allemaal met elkaar mee resoneert … dat de rouw over je dubbele ontslag, de rouw over je vader en de rouw over je stukgelopen relatie elkaar versterken. Er ontstaat dan een situatie waarin je geen vaste grond meer onder voeten hebt. Waarin je de greep op je leven lijkt te verliezen.
Geen wonder dat je in deze situatie niet goedgemutst en vol zelfvertrouwen aan een sollicitatiegesprek zit. Je beschrijft precies zoals het voor je is: Wat doe ik hier?
'Tips en trucs' heb ik niet voor je. Wel misschien enkele adviezen.
Ik raad je aan om je verdriet en je boosheid, niet alleen over je ontslag, maar ook over de ziekte van je vader en over het uitgaan van je relatie, niet in te slikken of weg te moffelen. Ik proef uit je brief dat je je gekwetst voelt, ik proef je pijn en ik proef dat je tegelijkertijd razend bent. Het zijn emoties waarvan jij waarschijnlijk van jongs af aan hebt geleerd om ze niet te uiten (zoals de meesten van ons dat hebben geleerd). Voor jou is het belangrijk nu wel uiting te geven aan deze gevoelend.
• Schrijf brieven aan diegenen die jij verantwoordelijk houdt voor de verliezen die jij nu hebt geleden (je voormalige werkgevers, je ex-vriend, de doctoren van je vader, god) en geef daarin uiting aan je gevoelens. Waarover ben je precies gekwetst, verdrietig en ziedend, en waar voel je dat in je lijf. Verstuur deze brieven niet.
• Vraag een (enkele) goede vriend(in)(-en) om de door jou geschreven brieven aan voor te lezen, als waren ze aan hen gericht. En vraag hen om je te helpen je gevoelens ook echt te uiten, door bij voorbeeld in een kussen te stompen, te stampvoeten, te schreeuwen en/of te huilen.
Ik realiseer me dat dit geen eenvoudige opdracht is, dat je vermoedelijke gêne voelt tegenover jezelf en degenen die je vraagt. Maar ik ben er ook van overtuigd dat het je zal helpen om de draad van je leven weer op te pakken.
Nadat je de vorige opdracht hebt uitgevoerd, kun je aan al dezelfde geadresseerden een tweede brief te schrijven, waarin je over het volgende schrijft:
• Welke mooie herinneringen heb je aan de situatie die je nu hebt verloren? Sluit dit gedeelte af met de zin “Deze herinneringen laat ik me niet door jou afpakken … ik neem ze mee voor de rest van mijn leven en koester ze” (of in eigen woorden).
• Welke persoonlijke kwaliteiten heb jij ingezet in de situatie die je nu hebt verloren? Sluit dit gedeelte af met de zin “Deze kwaliteiten kun jij niet van mij afpakken. Ik neem ze mee om ze ergens anders in te zetten, bij een andere werkgever/een andere relatie/ kennissen en vrienden” (of in eigen woorden).
Lees ook deze brieven voor aan dezelfde goede vriend(in)(-en) aan wie je eerdere brieven voorlas.
Daarnaast/daarna geef ik je in overweging om te doen wat ik ook eerdere vragenstellers adviseerde:
Zet voor jezelf eens heel goed op een rijtje:
• Waar ben ik echt goed in?
• Wat motiveerde me in mijn oude baan en wat niet?
• Wat motiveert me in mijn huidige baan en wat niet?
• Welke kwaliteiten en capaciteiten wil ik inzetten in mijn werk?
• Welke kwaliteiten en capaciteiten wil ik verder ontwikkelen in mijn werk?
• Wat zijn mijn dromen en wensen voor de toekomst?
Maak voor de komende weken één/twee afspraken per week met mensen uit je persoonlijke netwerk (familieleden, vrienden, kennissen, collega’s, oud-collega’s, mensen uit je kerk/club). Als je de afspraak maakt, zeg je erbij dat het doel van het gesprekje is, om met elkaar uit te wisselen wat je echt in elkaar respecteert en bewondert. Maak hiervan voor jezelf notities en gebruik deze voor de ontwikkeling van een persoonlijk profiel en voor een profiel van een baan waarin jij je optimaal op je plek voelt.
Last but not least, blijf in beweging. Trek de stoute schoenen aan en ga weer overdag wandelen, zo mogelijk ’s morgens. Je gunt het je voormalige werkgevers toch niet dat jij je schaamt over datgene wat zij hebben gedaan!?
Ik hoop je hiermee wat mogelijkheden aangereikt te hebben. Wil je nader contact, voel je dan vrij om mij te mailen. Ik help je graag verder.
Bert Cozijnsen
coach & adviseur
Doorn
FENESTER mens & organisatie
bert.cozijnsen@fenester.nl
Bert Cozijnsen is onlangs begonnen met advies- en coachingsbureau Fenester, dat zich onder andere richt op mensen die met een ontslag te maken krijgen. Zie www.fenester.nl
Meer lezen?
Bert Cozijnsen, Ontslagkracht. Van verwerken naar doorwerken: over emoties bij ontslag, Paradigma, € 18,95