De vraag
Mijn grenzen worden niet gerespecteerd
Beste Fred,
In situaties waarin iemand iets zegt of doet wat ik niet prettig vind laat ik dat de ander op een duidelijke maar wel respectvolle/vriendelijke manier weten. Eveneens in de situatie waarin mijn grens wordt overschreden, wijs ik de ander daarop.
Dit heb ik ook gedaan bij iemand die mij in een boze bui allerlei verwijten maakte (op een niet respectvolle manier). Graag zou ik willen weten hoe ik er mee om kan gaan als iemand hier niet respectvol op reageert danwel zich er niets van aan trekt. En dus eigenlijk niet respecteert dat ik aangeef dat mijn grens is bereikt. In het geval dat ik beschreef zei de desbetreffende persoon
bijvoorbeeld: ‘Ik zie dit niet als een vriendschap en ik vind dat ik mijzelf moet kunnen zijn.’
Een dergelijke reactie werkte erg ondermijnend op mijn zelfvertrouwen.
Groet,
een cursist van de training zelfvertrouwen

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
Als iemand boos op je is dan krijg je meestal geen weloverwogen reactie terug waarin respect op de voorgrond staat. Boosheid moet eerst geventileerd worden (daar geef je ruimte voor door er naar te luisteren). Als de boosheid is gesust kun je in een redelijk gesprek terechtkomen.
Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat de boosheid niet meer stopt en dat iemand afhaakt in het contact. Dat betekent dan dat je dat moet gaan loslaten. Als iemand geen ‘vriend’ meer wil zijn of de relatie nooit als vriendschap heeft gezien dan is dat zo, daar moet je je bij neerleggen. Ik zeg ook wel ‘dan moet je je wonden likken’.
Mogelijk heb je fouten gemaakt maar het kan ook gewoon uit de lucht komen vallen. Hoe dan ook, laat je zelfrespect nooit afhangen van wat een een ander van je (gedrag) vindt.
Met groet,
Fred
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.