De vraag
Afspraken met vrienden kosten me teveel energie
Dag Ursela,
Ik ben erg gesteld op mijn eigen ruimte/tijd. Als ik thuis kom, wil ik niet door die en die weer aangesproken worden om vervolgens iets te gaan doen. Afspraken met mensen (vrienden) kosten me vooraf veel energie, terwijl het op het moment zelf eigenlijk altijd toch leuk is. Welke knop moet ik omzetten, om meer mezelf te zijn in al die situaties dat mensen wat van me willen?
Groeten van Eolhc

Het advies
Beste Eolhc,
Wat je schrijft is heel herkenbaar. Soms kijken we zo enorm op tegen een activiteit, terwijl het op het moment suprème dan eigenlijk toch wel heel leuk blijkt te zijn. Je vraagt je daarom af welke knop je om moet draaien. Ook stel je, als ik je goed begrijp, een tweede vraag ‘Hoe ga je om met beslaglegging op jouw tijd/energie, als je net thuis komt?’
Wat dat laatste betreft, daar kun je afspraken over maken. Leg jouw huisgenoten uit dat je tijd nodig hebt om ‘tot jezelf te komen’, vraag concreet om een ‘rustpauze’ en geef tevens aan wanneer je weer voor het een en ander beschikbaar bent (bijvoorbeeld tijdens/na het eten).
Aangaande jouw eerste vraag, vraag ik mij het volgende af. Is het ‘altijd’ al zo geweest dat afspraken jou energie kosten? Heb je gewoonweg minder behoefte aan het gezelschap van anderen? Of is dat ‘iets’ van de laatste tijd? Vergt een afspraak met vrienden momenteel veel van je, dan kun je je afvragen wat daar de oorzaak van is. Verkeer je bijvoorbeeld in een stressvolle situatie, waardoor je meer tijd voor jezelf nodig hebt? Mocht het een of het ander het geval zijn, dan is het goed die tijd en rust voor jezelf te nemen, weer energie op te laden met activiteiten die jij leuk vindt, die voor jou geen verplichtingen vormen.
Apropos verplichtingen, afspraken maken die energie kosten, jezelf meer zijn in al die situaties waar mensen iets van je willen. Hoe kun je daar het beste mee omgaan? Als gouden regel wil ik je graag meegeven ‘wees altijd jezelf’, wat bij familie/vrienden zeker geen probleem moet zijn. Daarnaast is het goed je grenzen te bewaken. Maak afwegingen, wat voelt goed en wat voelt niet goed. Breng balans in je afspraken aan. Richt je alleen op die activiteiten die jou energie geven en die jou geen energie kosten. Met een beetje schipperen lukt het je zeker wel zowel aan je eigen wensen als aan andermans wensen (interesse in jou) tegemoet te komen.
Eolhc, ik wens je dan ook veel succes toe bij een evenwichtige en ‘sociale’ accentverdeling!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com