De vraag
Mijn ex heeft een depressie
Wat doe je als je depressieve partner je relatie verbreekt, terwijl die prima was? Mijn partner (hij voelt als mijn man) heeft een depressie en heeft onlangs een punt gezet achter onze relatie van ruim twee jaar. We zijn allebei 41 en hebben elk twee dochters. Onze relatie was heel erg goed. We konden met elkaar lachen, huilen, praten, en hadden geweldige seks.
Er kwam oud zeer bij hem boven, waaraan hij nu werkt met een psycholoog. Vroeger was hij een liefdevolle partner. Nu trekt hij zich helemaal terug en is alleen maar met zichzelf bezig. Hij wil met rust gelaten worden; het heeft alle kenmerken van een depressie. Soms zoekt hij me op, en dan vindt hij het fijn als ik een kaartje stuur of hem bel. Maar als het hem niet uitkomt als ik app, krijg ik een eerlijke maar keiharde afwijzing. Ik zie dat hij ziek is en wil graag voor hem zorgen, maar dat laat hij niet toe.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
U lijkt te denken dat uw vriend de relatie heeft uitgemaakt omdat hij verblind is door de depressie. Daarvan kunt u echter niet zeker zijn.
Als je depressieve partner de relatie verbreekt: tegenstrijdige doelen
Bedenk dat u twee doelen nastreeft: hem helpen en de relatie terugkrijgen. Die doelen kunnen elkaar in de weg zitten, bijvoorbeeld als uw hulp wordt opgevat als een claim om de relatie te herstellen.
Helpen bij de depressie
• Accepteer serieus dat hij geen relatie meer wil, en houd in het contact rekening met zijn wensen
• Laat het initiatief om te bellen of appen bij hem.
• Vraag hem, elke keer opnieuw, wat hij prettig vindt.
• Depressieve mensen zijn vaak, meer dan met indringende gesprekken, gebaat bij afleiding in de vorm van een wandeling, film of museumbezoek.
De relatie herstellen
Ik vrees dat u weinig kunt doen qua herstellen van de relatie. Wel kan zelfreflectie nuttig zijn. Is er misschien iets dat u over het hoofd hebt gezien? Verliefdheid kan een krachtige drug zijn die de nadelen van de relatie verdoezelt. Wat hebt u verdrongen in de afgelopen jaren, waardoor dit einde u zo overviel?
Lees hier meer over de app Abi, die concrete tips biedt om vrienden en familie met een depressie te helpen. Heb jezelf last van depressieve klachten of herken je deze bij iemand in je omgeving? In de training Omgaan met een depressie geven psychiaters Christiaan Vinkers en Joeri Tijdink praktische inzichten en tips.