De vraag
De ex van mijn partner manipuleert
Al drie jaar lang heb ik te maken met de manipulerende ex van mijn partner. Ze hebben samen een dochter van 12 en haar moeder doet er alles aan om de band tussen haar en haar vader te verstoren. Mondeling overleg is er niet. Ze laat haar dochter alle mails tussen vader en moeder meelezen. Een kind hoort niet betrokken te worden bij ruziënde gescheiden ouders. Hoe moeten we hier verstandig mee omgaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het is goed dat u uw partner en zijn dochter wilt helpen. Beperk uw rol echter tot het geven van advies en steun, want als u aan de communicatie gaat meedoen wordt de situatie nodeloos ingewikkeld.
Ik neem aan dat u uw partner er al op heeft gewezen dat hij bij een ruzie het beste zelf ook niet kan mailen als hij weet dat zijn dochter die berichten te lezen krijgt. Een persoonlijk gesprek is veel beter. Het lijkt me een goed idee als de ouders eens uitgebreid praten over hun samenwerking.
Een passende omgeving kan hierbij helpen – sommigen praten bijvoorbeeld makkelijker tijdens het wandelen, anderen tijdens een etentje. Deze website geeft informatie over hoe ouders goed met elkaar om kunnen gaan na een scheiding: villapinedo.nl.
Los van ouderlijke ruzies geldt overigens dat een meisje van 12 oud genoeg is om mee te praten over omgangsafspraken. Dat kan een goede reden zijn dat de moeder haar dochter betrekt bij mails die over bezoekafspraken gaan.