De vraag
Ik wil geen contact met zijn exen
Beste Jolet
Mijn vriend is nog bevriend met twee van zijn ex-vriendinnen. Ikzelf ben geen voorstander van vriendschap met een ex: de relatie is destijds niet voor niets uitgegaan. Daarnaast vind ik het respectvoller tegenover je nieuwe partner. Mijn vriend vindt vriendschap met exen echter heel normaal. Een onbehaaglijk gevoel bekruipt me iedere keer weer als ik eraan denk dat ik ze ‘moet’ ontmoeten. Het is geen jaloezie, het is immers voorbij en hij kiest voor mij. Meestal pas ik me makkelijk aan, maar hierbij lukt dat niet. Hoe kan dat?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het valt me op dat uw overwegingen vooral van principiële aard zijn. U hanteert een vaste regel: vriendschap met een ex hoort niet. Uw vriend heeft duidelijk andere wensen dan u gepast vindt. Als uw vriend niet verandert, probeer het dan te accepteren. Misschien helpt het als u zijn gedrag in uw gedachten een minder storende betekenis kunt geven. Nu denkt u: ‘Een ex is geen vriendschap waard’ en ‘hij respecteert mij niet.’ Maar u zou ook kunnen zeggen: ‘Deze man toont respect voor de vrouwen waarmee hij verbonden is geweest.’
Welke gevoelens heeft u hier eigenlijk bij? Heeft u zelf misschien warme gevoelens voor een ex weggestopt? Of hebt u het gevoel dat uw vriend zijn leven onvoldoende verbindt met het uwe? Dan is dat belangrijker om te bespreken dan zijn exen. Trouwens, wie weet hoeveel beter u uw vriend leert kennen als u zijn exen ontmoet.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, december 2007