De vraag
Mijn man accepteert niet dat onze zoons autistisch zijn
Wij hebben twee kinderen die het syndroom van Asperger hebben, een autisme verwante stoornis. Toen de jongste de diagnose kreeg kon mijn man dat niet accepteren. Nog steeds niet. Hij heeft verwachtingen die het kind niet waar kan maken. Dat heeft veel negatieve gevolgen.
Mijn man is van mening dat het kind moet veranderen. Zelfs therapie mocht niet baten. Hij bijt zich vast in zijn mening. Ondertussen zie ik dat het onze zoon heel veel doet en hij begrijpt het niet. Hij begint steeds dwangmatiger te worden. Het is alweer twee jaar geleden dat we het te horen kregen. Ik dacht dat mijn man tijd nodig had om het te accepteren. Maar mijn man wenst geen enkele vorm meer van hulp voor hem en mij. Hij trekt zich overal van terug.

Het advies
Dit is een flink relatieprobleem. Een kind met een aandoening als Asperger vergt een goede samenwerking tussen ouders, meer nog dan bij kind zonder deze diagnose. Met dit probleem zijn jullie in een patroon terecht gekomen waarbij jij aandringt op verandering en hij zich steeds meer terug trekt. Dat bevestigt zich steeds opnieuw en wordt steeds ernstiger. Waarschijnlijk hebben jullie er beiden evenveel verdriet van. Het is moeilijk om op eigen krachten uit dit patroon te komen. Jij bent de verantwoordelijke en hij de antagonist. Jij windt je op en hij laat het van zich afglijden.
Waar zitten er mogelijkheden om van positie te veranderen? Wat kan je doen om je man meer verantwoordelijk te maken voor dit probleem? Hoe kan je in contact komen met zijn verdriet? Kan je hem verleiden zich meer te verdiepen in de diagnose (bijvoorbeeld achteloos een artikel met nieuwe ontwikkelingen op tafel leggen)? Er is natuurlijk ook de mogelijkheid dat je man zelf ook een stoornis in het autistisch spectrum heeft, dan komt de zaak natuurlijk weer heel anders te liggen.