De vraag
Hoe krijg ik meer ­contact buitenshuis?
Ik ben een alleenstaande moeder. Mijn zoon (16) en dochter (8) hebben het syndroom van Asperger. Daarin herken ik ook veel van mezelf, al heb ik me door intelligentie goed kunnen aanpassen. Mijn kinderen zijn lief, bijzonder en intelligent, maar vragen veel extra aandacht. Hun begeleiding – die ik zelf doe, ik heb een pedagogische opleiding – het huishouden en mijn werk kosten zoveel tijd en energie dat er geen gelegenheid is volwassenen te ontmoeten. Daardoor voel ik me eenzaam. Het is door mijn stoornis toch al moeilijk om vrienden te maken of een relatie te krijgen, maar zo wordt mijn wereld steeds kleiner. Wat kan ik daaraan doen, ook al heb ik weinig tijd, geld en energie?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Eén manier om volwassenen te ontmoeten is via lotgenotencontact. Dat vindt u bijvoorbeeld op deze drie sites: pasnederland.nl, autismecafe.nl en ­metamamma.nl. Een andere manier is contact te leggen via een hobby, bijvoorbeeld in een sportclub of een leesclub. Als u de deur niet uit kunt, is er nog online contact mogelijk. En misschien zijn er op het werk mensen die meer contact met u willen?
Misschien heeft u meer vrije tijd nodig om uw energiegebrek en eenzaamheid op te lossen – u zou enkele uren minder kunnen gaan werken. Daarbij zal geld een rol spelen, maar wellicht knapt u enorm op van wat meer tijd voor uzelf.