De vraag
Ze drukt zo’n stempel op onze groep
Mijn toneelgezelschap was altijd een hele hechte club, maar een nieuw lid brengt dat in gevaar. Deze vrouw roept hetzelfde buikgevoel bij me op als de narcisten met wie ik ooit te maken had – een partner en een goede vriendin. Sommige leden lopen met haar weg, anderen hebben hetzelfde nare gevoel als ik. Ze drukt een zwaar stempel op de groep en ik zie dat de vereniging eronder lijdt.
Tot nu toe houd ik me afzijdig en pas ik alle tips toe die worden gegeven over de omgang met narcisten. Toch zit ik flink in haar vuurlinie; ze verwijt me mijn opstelling, maar staat zelf niet open voor feedback. Als ik dit in de groep ga bespreken, ben ik bang dat haar bewonderaars me uit de groep zetten. Maar als ik niks doe valt de groep uit elkaar of moet ik zelf opstappen, wat ik helemaal niet wil. Hoe krijg ik de rust terug in mijn hoofd en in deze hechte vriendenkring?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
De kern van narcisme is dat iemand zichzelf niet de moeite waard vindt. Dat pijnlijke gevoel wordt verdrongen door opschepperij en/of door anderen met veel charme te manipuleren. Je kunt makkelijker omgaan met narcistische personen als je weet dat ze rustig worden van complimenten en in boze paniek raken door kritiek. Bent u misschien in de ‘vuurlinie’ van deze vrouw gekomen omdat u door uw eerdere ervaring extra scherp op haar reageerde?
Ik zie weinig heil in een groepsgesprek over deze vrouw. Vertrouw er liever op dat een hechte vriendenclub niet zo makkelijk uit elkaar gespeeld kan worden. Ga door met u afzijdig te houden en laat het over aan anderen, met wie ze wel een goede relatie heeft, om haar feedback te geven. Versterk uw vriendschappelijke band met de groepsleden, maar spreek geen kwaad over haar – dat zou de sfeer in de groep verder verslechteren. Wees blij dat er mensen zijn die deze vrouw op handen dragen; vermoedelijk houdt dat haar nog enigszins in balans.
Heeft u misschien zelf ook last van onzekerheid, waardoor deze vrouw u zo ergert?