De vraag
Bikinitijd, ik moet er niet aan denken
Ik ben een meisje van 16 en ik vind mezelf te zwaar. Andere mensen vinden dat niet; ik ben 184 cm en weeg 72 kilo. Ik zou zeven kilo lichter willen zijn. Ik sport veel en eet verstandig, maar houd wel van snoepen. Als ik eraan denk dat ik over drie weken op het strand lig, schaam ik me nu al. Ik vind het heel belangrijk wat mensen van me vinden. Wat kan ik doen om minder onzeker te zijn?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Twee tegenstrijdigheden vallen me op in je mail. Je wilt niet onzeker zijn over je uiterlijk, maar je bent wel ontevreden over je gewicht terwijl het niet te hoog is. En je vindt het belangrijk wat mensen van je vinden, maar je gelooft het niet als mensen zeggen dat je uiterlijk oké is. Troost je, dit soort tegenstrijdigheden heeft iedereen, maar het helpt om jezelf af en toe te confronteren met de vraag ‘Wat wil ik nou echt?’
Ik krijg de indruk dat je meer last hebt van je onzekerheid dan van je gewicht. Het is jammer dat je je zo voelt, en het is vast niet nodig, maar neem het jezelf niet kwalijk. Je bent volop aan het ontdekken wie je bent en hoe je in het leven wilt staan – het is logisch dat dit groeiproces onzekerheid met zich meebrengt. Een paar tips:
Ga ervan uit dat je vriendinnen je beter kunnen beschrijven dan jijzelf. Als je samen voor de spiegel staat zie je dat iedereen plus- en minpunten heeft. Welke drie dingen vinden zij leuk aan jouw uiterlijk? Om dat te zien, om echt realistisch naar je uiterlijk te kijken moet je afscheid nemen van de hoge eisen die je nu – blijkbaar – stelt.
Spendeer niet te veel energie aan je uiterlijk. Richt je aandacht liever op je activiteiten en de mensen van wie je houdt. Dat brengt geluk en zal je zelfvertrouwen goeddoen.
Vraag jezelf af waarom ‘mooi zijn’ zo belangrijk is. De meeste mensen zijn gewoon, gemiddeld, dus waarom zou jij dat niet mogen?
Realiseer je dat echte aantrekkelijkheid weinig te maken heeft met maten en gewicht. Met wie wil iedereen graag kennismaken? Met iemand die energiek is, nieuwsgierig om zich heen kijkt, goedgemutst is en vriendelijk glimlacht. Geloof me, als je enthousiast over het strand holt, dan maakt dat je veel mooier dan zeven kilo afvallen.
Zet deze spreuk maar op je telefoon: ‘Tob niet over wat anderen van je vinden; zij zijn veel te druk met tobben over wat jij van hen vindt.’