De vraag
Hoe accepteer ik de jonge vriendin van mijn vader?
Na veertig jaar huwelijk zijn mijn ouders gescheiden. Daar heeft mijn moeder veel verdriet van gehad. Pas na haar overlijden hoorde ik dat mijn vader (70) een dertig jaar jongere vriendin heeft. Volgens hem was zij niet de reden dat het huwelijk vastliep. Toch vind ik het, uit loyaliteit aan mijn moeder, moeilijk die nieuwe vrouw te accepteren. Sinds kort is zij in verwachting. Dat broertje of zusje wil ik straks positief tegemoet treden, maar ik voel me beroerd. Hoe kan ik de keuzes van mijn vader gaan accepteren?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
U heeft een heel verdrietige tijd achter de rug. Eerst kreeg u de klap dat uw ouders gingen scheiden. Toen overleed uw moeder. En vervolgens raakte u vervreemd van uw vader door zijn keuze voor een jonge vrouw en een nieuw gezin. Ik hoop dat er mensen om u heen zijn, familieleden of vrienden, bij wie u steun kunt vinden.
Om de nieuwe situatie te accepteren is het niet nodig dat u uw verdriet wegduwt. Neem rustig de tijd om te rouwen over het ouderlijk huis dat u bent kwijtgeraakt. Bijvoorbeeld door erover te praten, of te schrijven in een dagboek.
Ga intussen ook op zoek naar een nieuwe verstandhouding met uw vader. Probeer als een volwassene naar hem te kijken. Kleine kinderen denken nog dat ouders almachtig zijn en nooit fouten maken, u weet inmiddels dat het gewone mensen zijn die tastenderwijs proberen iets van hun leven te maken. Vraag uw vader om wat u nodig heeft – bijvoorbeeld als u regelmatig samen met hem wilt eten om opnieuw vertrouwelijk te kunnen worden met elkaar. Praat niet alleen over zijn keuzes, maar ook over wat u beiden bindt – herinneringen, interesses. Die keuzes zult u misschien nooit begrijpen, dus probeer dit nieuwe gezin als een feit te aanvaarden.
Ik hoop dat u de jonge vrouw van uw vader kunt leren kennen zonder het gevoel te hebben dat u daarmee uw moeder tekortdoet. Probeer haar open tegemoet te treden; het lijkt me voor haar niet eenvoudig om een leeftijdgenoot als stiefdochter te krijgen. Ook al zal het eerst heel vreemd zijn om uw vader met een baby te zien, ik hoop dat u het straks ook een beetje leuk gaat vinden. //