De vraag
Mijn ex wil helaas weinig contact met zijn zoons
Beste Cees,
Ondanks dat de oproep voor vaders en zoons is, heb ik toch een brandende vraag: Ik ben een vrouw, moeder van twee zoons van 10 en 14 jaar, gescheiden sinds acht jaar. Mijn zoons hebben wel een vader, maar hij kiest ervoor om maar af en toe contact met de kinderen te hebben (gemiddeld een dag of weekend per twee-drie maanden). Persoonlijk vind ik betrokkenheid van een vader bij zijn kinderen net zo essentieel als aanwezigheid van de moeder. Dit thema is met mijn ex jammer genoeg niet bespreekbaar.
Ik heb ruim 1,5 jaar een latrelatie met een man die twee zoons heeft van 14 en 18 jaar. Het contact tussen mijn partner, diens zoons en mijn kinderen is gelukkig prima.
Wat kan ik als moeder doen (of laten) zodat mijn zoons van 10 en 14 jaar zo prettig mogelijk opgroeien? Ik kijk uit naar uw reactie!
Parel

Het advies
Beste Parel,
Het is je duidelijk dat je ex niet openstaat voor jouw ideeën over zijn gewenste betrokkenheid. Daar zul je dus weinig kunnen beginnen. Het is belangrijk je eventuele teleurstelling of boosheid hierover niet over te dragen op je zoons. Mochten je zoons teleurgesteld zijn, luister naar hun verhalen, probeer niet in termen van schuld te praten en hun teleurstelling te begrijpen. Hun vader is dan wel op de achtergrond getreden, maar waarschijnlijk houden ze nog steeds van hem. Geef hen dat recht.
Laat merken dat je van je zoons houdt en laat hen plezier beleven aan het goede contact dat er wel is met je nieuwe partner en zijn zoons. Het zou fijn zijn als je zoons met al hun gevoelens bij je terecht kunnen. Als je die condities kunt scheppen geef je hen die ruimte.
Succes!
Cees van Keeken
• Therapeut Cees van Keeken is een van de begeleiders van de initiatieweek voor vaders en zonen, die vier keer per jaar wordt georganiseerd in de Franse Vogezen. Een uitgebreide reportage leest u in het oktobernummer 2008, meer informatie op www.initiatie.eu. Meer over Cees van Keeken zelf: www.mozaweb.nl