De vraag
Wat is het beste voor mijn dochter?
Geachte mevrouw Lijnse,
Ik zit met een groot dilemma. Ik wil graag voor ieder in mijn gezin het goed regelen. Mijn dochter woont een week bij de vader en een week bij mij. Nu gaat het met haar niet goed op school en wil ik dat ze bij mij komt wonen, zodat er meer structuur komt en ik meer zicht heb op de situatie.
Mijn man – haar stiefvader – heeft hier veel moeite mee, omdat ze nogal pubergedrag vertoont en regelmatig een grote mond heeft. Hij zegt dit niet aan te kunnen. Zelf vind ik dat mijn kinderen voorgaan. Dit is een verantwoordelijkheid die ik op me genomen heb toen ik ze kreeg. Hoe kan ik dit het beste vorm geven? Het zal waarschijnlijk niet voor beide goed kunnen.
Vriendelijke groet,
Berta de Vries
Vriendelijke groet,
Berta de Vries

Het advies
Hallo Berta,
Bij alle gescheiden ouders ligt schuldgevoel voortdurend op de loer, met name als er problemen met de kinderen ontstaan, steekt het vaak in alle hevigheid de kop op. Ook bij jou dus!
Onder dit schuldgevoel ligt onze angst de liefde van ons kind te verliezen en dus gaan we op zoek naar een oplossing, waaruit blijkt hoeveel we van het kind houden en hoe verantwoordelijk we ons voelen voor zijn of haar geluk. Het gevaar hiervan is dat we niet verder kijken dan die ene oplossing. Jij denkt nu dat het beter zou gaan met je dochter als ze volledig bij jullie intrekt. Dat zou wel eens een illusie kunnen zijn, zelfs als je man helemaal achter je stond in deze kwestie. Voor mij staat – op basis van de informatie waarover ik beschik – niet vast dat de oorzaak van de huidige problemen het gevolg is van de plaats waar zij woont.
De puberteit is voor kinderen en ouders in het algemeen een heftige periode, ook als er geen sprake is van een scheiding. Kinderen voelen zich in die jaren vaak erg onzeker en hebben juist dan behoefte aan veiligheid en duidelijkheid om zich los te kunnen maken van de ouders en zich te ontwikkelen tot zelfstandige jonge mensen.
Ik zou dan ook eerst eens rustig onderzoeken of deze oplossing wel de enige optie is en of het ook de beste is. De huidige situatie is in ieder geval duidelijk voor je dochter en iedere verandering brengt onrust met zich mee. Zeker in dit geval, omdat je man denkt het niet aan te kunnen.
Als het contact tussen jou en de vader van je dochter goed is, zou ik samen met hem nagaan wat precies de oorzaak is van haar problemen op school en op welke manier(en) zij hierbij geholpen zou kunnen worden. Jullie nemen dan samen jullie verantwoordelijkheid als ouders en dit is, omdat kinderen bijna altijd loyaal zijn aan beide ouders, voor haar heel belangrijk.
Neem, als dat nog niet gebeurd is, eerst eens contact op met de school van jullie dochter. Verder zouden jullie advies in kunnen winnen bij een opvoedingsdeskundige om te vragen wat op dit moment het beste is voor jullie dochter en daarmee voor jullie allemaal.
Ik hoop dat je met dit antwoord verder kunt en wens je sterkte met het oplossen van dit probleem.
Marian Lijnse.
Bent u regelmatig bang om het verkeerde te doen, of niet genoeg te doen? En wilt u van die schuldgevoelens af? Onderzoek eerst wat ze u te leren hebben. Psychosociaal therapeut Marian Lijnse gaf plusabonnees persoonlijk advies.
Neem ook een kijkje op de site van Marian Lijnse www.despiraal.net