De vraag
Mijn dochter heeft moeite met mijn nieuwe vriend
Dag Ursela,
Mijn dochter (nu 16 jaar) en ik zijn 13 jaar samen geweest. Ik heb haar alleen opgevoed. 1,5 jaar geleden heb ik een vriend gekregen. Mijn dochter heeft het hier niet makkelijk mee, omdat zij nu niet meer alle aandacht krijgt en zij heel erg aan het idee moet wennen dat haar moeder een vriend heeft (die overigens niet aan haar verwachtingen voldoet).
Ik en mijn vriend hebben geprobeerd haar overal bij te betrekken, maar zij ketst alle ideeën en suggesties af (puberaal gedrag). Het laatste jaar heeft zij een vriendenkring opgebouwd die voornamelijk uit jongens bestaat. Van deze jongens krijgt zij alle aandacht (vriendschappelijk, niet seksueel).
Het probleem is dat er dagelijks wel iemand bij haar is. Vaak wil ze dat er iemand blijft slapen. Ik denk dat zij bang is om alleen te zijn en zo aandacht die zij voorheen van mijn kreeg compenseert. Ik weet niet hoe ik haar hier mee kan helpen. Zij zelf ontkent dat zij bang is om alleen te zijn.
Groeten van Manja

Het advies
Beste Manja,
Dertien jaar samenzijn met je dochter, dát moet een sterk gevoel van verbondenheid geven.
Een gevoel van solidariteit, van warmte en liefde. Een gevoel dat jouw dochter dertien jaar lang heeft gehad. Een moeder die er altijd voor haar was, die haar alle aandacht gaf. Totdat jullie leven samen opeens verandert. Een derde partij gaat deel uitmaken van jullie gezinsleven. Iets wat voor jouw dochter erg wennen moet zijn geweest. En waarschijnlijk nog steeds. Liefde en aandacht moeten nu opeens gedeeld worden. Natuurlijk wil jij je dochter graag helpen. Jij wilt haar het gevoel geven dat ze niet alleen is, dat jij en je vriend haar overal graag bij betrekken. Maar helaas, al jullie ideeën en suggesties worden afgeketst.
Rationaliseren lijkt mij in deze fase erg moeilijk. Het verstand zal het zeer waarschijnlijk verliezen van het gevoel dat overheerst. Aangedragen oplossingen, hoe goed ook bedoeld, zullen daarom moeilijk veld winnen. Daarentegen kun je meer aan invloed winnen, als je meer dingen met zijn tweeën gaat doen, als je samen met je dochter gaat winkelen, gaat koffie drinken, samen een weekend weg gaat, een vakantie boekt. Als je haar in jullie moeder-dochter tijd het gevoel geeft dat jij er helemaal voor háár bent.
Mooi zou zijn als jullie daarin een structuur kunnen aanbrengen. Als je ijkpunten in het jaar kunt vastleggen, dagen die je speciaal voor jou en je dochter reserveert. Opdat ze weet waar ze aan toe is en ze zich erop kan verheugen. Je kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan de eerste zaterdagmiddag van de maand, een Hemelvaartsweekend, een juli-vakantie en/of speciaal voor haar verjaardag een samen verwendag.
Belangrijk is dat je haar de tijd geeft, een gevoel verandert niet in één keer. Dat kost tijd. Heb daarom alsjeblieft geduld. Manja, ik wens je veel succes toe bij jouw balanceren tussen de aandacht voor jouw vriend en de aandacht voor jouw dochter. Nogmaals, veel succes gewenst!!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg