De vraag
Seks met je ex: onverstandig?
Wel of geen seks met je ex, daar kom ik maar niet uit. Na een aantal weken twijfelen heeft mijn vriend na twee jaar onze relatie beëindigd. Dit deed hij zonder een duidelijke reden. Hij denkt alleen dat er geen toekomst in zit, en vindt het zinloos om dan nu nog door te gaan. Bovendien vindt hij het oneerlijk tegenover mij om te wachten tot er iets beters voorbij komt.
Hij blijft echter wel erg lief doen, en zeggen hoe lief en mooi hij me vindt. We knuffelen en zoenen veel, en hebben nog seks. Ik lig vervolgens de hele nacht wakker met verwarde gevoelens. Omdat het zó gezellig is krijg ik steeds hoop. Het voelt allemaal nog zo perfect. Ik wil dat hij me terug wil, maar weet niet hoe.
Omdat ik erg verliefd ben vind ik het heel fijn om bij hem te zijn. Ik word verdrietig bij de gedachte dat ik nooit meer zo dichtbij hem zou zijn. Kan ik hem blijven zien of is seks met je ex onverstandig?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je bevindt je in een herkenbare situatie, waarin je vriend beter voor zichzelf zorgt dan voor jou. Trouwens, ook een situatie waarin jij beter voor hem zorgt dan voor jezelf. En je worstelt nu met de kwestie, wel of geen seks met je ex.
De huidige situatie
Ik zou de boodschappen van je vriend letterlijk nemen. Hij vindt je lief en mooi en leuk om mee te vrijen, en hij krijgt nog veel van de vertrouwdheid en aandacht die hij ook al kreeg toen het nog aan was. Aan de andere kant ziet hij het niet echt zitten met jou. Hij is je in gedachten al aan het vergelijken met andere, boeiender vrouwen en, adding insult to injury, hij vindt het oneerlijk om jou aan het lijntje te houden tot er ‘een leukere vrouw’ in zijn leven komt.
Je gevoel zegt nu dat je zoveel mogelijk moet blijven geven, in de hoop dat hij misschien terugkomt. En je denkhoofd vraagt zich af of dit verstandig is, net als sex hebben met je ex. In therapie komt deze situatie vaak voor. Ik probeer dan om samen niet te analyseren hoe het allemaal zo gekomen is. Liever probeer ik in kaart te brengen welke gedragslijn jou uiteindelijk het sterkst maakt, het beste gevoel geeft. In andere woorden: welke strategie leidt tot de meeste eigenwaarde.
Seks met je ex ondermijnt je eigenwaarde
Wat er nu gebeurt – doorgaan terwijl je eigenlijk afgedankt bent – kost je eigenwaarde. Als het al leuk en vertrouwd is met hem, weet je tegelijkertijd dat het niet echt is. Of alleen op zijn voorwaarden gebeurt. Het levert meer eigenwaarde op om voor jezelf te kiezen, om zelf het roer van het schip weer in handen te nemen. Dat je vriend niet in eerste plaats bezig is met jouw welzijn, heeft hij al bewezen. Dat jij de enige bent die jouw welzijn kan bewaken, is wat mij betreft een feit.
De enige oplossing: afstand nemen
Ik ben bang dat afstand nemen van hem, en dus geen seks met je ex meer hebben, de enige echte oplossing is. Je moet geen relatie aangaan met iemand die jou letterlijk als tweede keus beschouwt. Tenzij je een opportunist bent natuurlijk, of diep van binnen vindt dat je een dubbeltje bent dat geen kwartje verdient te zijn. Kies voor jezelf. Zoals de l’Oreal reclame terecht zegt: ‘omdat je het waard bent’!
Je relatie definitief afsluiten? Zo kom je over je liefdesverdriet heen