De vraag
Ik wil die fout uit mijn hoofd zetten
Beste Jolet,
Ooit heb ik iets stoms gedaan. De laatste jaren spookt die fout steeds door mijn hoofd, waardoor ik minder geniet van het leven. Met hulp van een psycholoog is het een tijd goed gegaan. Maar nu is het weer terug. Ik besef volkomen dat het fout was wat ik deed; ik was jong en impulsief. Ik weet dat ik zo’n fout nooit meer zal maken. Maar hoe zet ik die schuldige gedachten uit mijn hoofd?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Zulke storende gedachten noemen we dwanggedachten. Velen hebben die, maar weinigen praten erover. Spanning verhoogt de kans dat dit soort gedachten opkomt. Het zal stress geven als u zichzelf deze gedachten streng verbiedt. ­Accepteer dus liever dat ze bij u horen. Een piekerkwartier kan ook helpen – op een vaste tijd elke dag 15 minuten expres denken aan die fout.
Zijn deze schuldige gedachten misschien teruggekomen op het moment dat er iets spannends in uw leven gebeurde? Het lijkt erop of uw gedachte aan die fout een zwakke plek is die opspeelt in spannende tijden, zoals anderen slapeloos worden of eetbuien krijgen. Zowel positieve als negatieve gebeurtenissen kunnen zo’n zwakke plek activeren. Zo bezien is uw schuldige gedachte een signaal dat u waarschuwt dat uw innerlijke spanning oploopt, zodat u maatregelen kunt nemen om meer te ontspannen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp