De vraag
Ik vind het zo lastig om mijn 18-jarige kind los te laten
Mijn zoon is net ‘volwassen’. Maar het loslaten van een kind van 18 jaar, hoe doe je dat? Ik worstel daar enorm mee. Mijn 21-jarige dochter kan ik goed loslaten: ze studeert op kamers, en dat gaat goed. Maar met mijn zoon heb ik telkens ruzie. Altijd met deze strekking: ik kan er niet mee omgaan dat hij nooit thuis is, en ik voel me de huissloof – alleen goed om te koken, de was te doen, en zijn rijbewijs en studie te betalen.
Ik voel me zo onterecht behandeld, zo aan de kant geschoven, zo bijna misbruikt dat ik alleen die huishoudelijke taken nog mag doen… Dat hij het gewoon niet fijn vindt om thuis te zijn, maar voor het gezin van zijn vriendin kiest. Hij is namelijk bijna altijd bij haar, en zij woont in een traditioneel gezin. Ik ben al 12 jaar alleen met mijn dochter en zoon. Dat was een bewuste keuze voor mijn kinderen: niet samenwonen met een nieuwe partner.
Ik weet dat ik niks terug mag verwachten, maar ik heb echt 18 jaar heel veel liefde en zorg in hem geïnvesteerd. Ik voel me ontzettend afgewezen. Ik zeg wel wat er in me omgaat, soms in tranen, maar hij kiest uiteraard voor zijn vriendin i.p.v. voor zijn moeder. Ik wil niet net zo hard aan hem gaan trekken als zij, maar ik doe het geloof ik wel.
Ik probeer hem wel los te laten. Zo heb ik voor zijn verjaardag bijvoorbeeld de mooiste foto’s uit die 18 jaar verzameld, en twee mooie albums voor hem gemaakt. Als ritueel om mijn volwassen kind van 18 los te laten. Maar ik heb toch nog wel enig recht van spreken – hij woont hier immers toch nog? Graag uw hulp bij het loslaten van een kind van 18 jaar.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Uit uw hele verhaal komt een strijd naar voren tussen verstand en gevoel.
Weten is één ding, gevoelens zijn een ander ding
U weet heel goed hoe het zit: je kunt niet verwachten dat je kind je de moeite vergoedt die zijn opvoeding heeft gekost, je kunt een volwassen zoon niet dwingen gezellig te doen, en je kunt niet verwachten dat hij zijn vriendin laat zitten omdat zijn moeder dat wil. Maar gevoelsmatig verwacht u die dingen eigenlijk wél.
Verstand en gevoel bij elkaar brengen doe je zo
U probeert steeds dapper om die gevoelens weg te drukken. Maar in plaats daarvan doet u er verstandig aan om beide polen in uzelf eens wat meer met elkaar te laten discussiëren. U heeft twee verschillende meningen – als u die meer kunt integreren, krijgt u misschien meer rust. Een manier om dit te doen is op een vel papier links uw gevoelsmatige en rechts uw rationele standpunt te schrijven. Vervolgens probeert u dan om de formulering van het gevoel en het verstand zodanig te veranderen dat ze dichter bij elkaar komen.
Verder heb ik deze drie praktische tips voor u, om te helpen uw kind van 18 jaar meer los te laten:
1. Zorg voor meer evenwicht tussen wat u geeft en wat u krijgt. Dat kan in uw geval alleen door minder te geven. U hoeft niet de huishoudster van uw zoon te zijn. Hij kan ook zelf zijn was doen. U hoeft niet voor hem te koken; dat zou ook om beurten kunnen. U hoeft niet thuis te blijven omdat hij misschien komt eten. Ook met het opruimen en schoonmaken van zijn kamer kunt u stoppen.
2. Besef dat uw opvoeding succesvol is geweest. Beide kinderen doen het blijkbaar goed: ze volgen een opleiding en ze hebben een relatie. Bovendien zitten ze zó stevig in elkaar dat ze hun moeder durven te weerstaan. Dat betekent dat ze zelfvertrouwen hebben.
3. Zoek elders wat u bij uw zoon tekort komt. Blijkbaar heeft u behoefte aan meer liefde en gezelschap dan u krijgt. Zoek meer gezelschap bij vrienden, of kijk eens of de liefde voor u niet een leuke tweede kans in petto heeft.
Lees ook het geheim van een levenslange goede relatie met je kind