De vraag
Hoe kan ik stoppen met piekeren?
Ik ben de laatste tijd heel onzeker over mezelf. Wat anderen zeggen, trek ik me erg aan. Ik voel me er raar over, pieker veel, heb de behoefte om te huilen en weet helemaal niet wat ik daarmee aan moet. Heb je advies voor mij?

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Psycholoog Fred Sterk:
Je beschrijft een bekende gemoedstoestand: je weet niet wat je voelt, maar het is in elk geval niet fijn, en welke oplossing je ook bedenkt, niets lijkt te werken. Sterker nog, juist door het zoeken naar oplossingen in het denken, blijft er steeds minder ruimte over vanbinnen en kom je steeds verder vast te zitten. Dit is het principe van de neerwaartse spiraal.
Jouw probleem vraagt dus om een ander antwoord dan analyseren en acties bedenken. Op de momenten dat je je niet goed voelt, is je brein namelijk al uitgeput, overstuur en overprikkeld. Wat kan helpen, is je aandacht verschuiven van het denken naar het lichaam. Dat kan al door je focus te verleggen naar een rustige, regelmatige ademhaling, waardoor je je makkelijker ontspant. Ongetwijfeld zullen je gedachten daarbij steeds als ‘stoorzender’ tussenbeide komen. Dat is niet erg, zolang je dat vriendelijk opmerkt en je aandacht weer terugbrengt naar de ademhaling.
Je kunt de oefening eventueel combineren met geruststellende woorden. Leg de rechterhand op de hartstreek en zeg bij iedere uitademing: ‘Het is goed, jij bent goed, ik hou van je’ of ‘Ontspan, vertrouw en waardeer.’ Met deze mindfulness-oefening leert je het piekeren te stoppen en meer in het ‘nu’ te leven. Zie ook de training van Psychologie Magazine voor meer verdieping: psychologiemagazine.nl/academy/mindfulness.