De vraag
Kun je te veel complimenten geven aan een onzeker kind?
Kun je te veel complimenten geven aan een onzeker kind? Hoort verlegen zijn tegenover nieuwe mensen ook bij onzekerheid? En hoe pak je die verlegenheid/onzekerheid dan aan?

Het advies
Bedankt voor uw vraag. Met ‘onzekerheid’ bedoelen we vaak lage zelfwaardering: jezelf niet zo leuk vinden.
Vooral in onze Westerse samenleving wordt lage zelfwaardering in kinderen gezien als een ernstig probleem. Ouders en leerkrachten zijn erop gebrand om lage zelfwaardering in kinderen te verhelpen. Volgens velen is de snelste, makkelijkste en meest directe manier om dit te doen: complimenten geven. Maar klopt dat wel?
Mijn onderzoek laat zien: Als kinderen lage zelfwaardering hebben, geven we ze intuïtief vaak complimenten die gericht zijn op de persoon (‘Wat ben je slim!’) of complimenten die opgeblazen zijn geformuleerd (‘Je hebt een ongelooflijk mooie tekening gemaakt!’). Deze complimenten zijn goedbedoeld, maar kunnen averechts werken. Ze geven kinderen het gevoel dat ze constant moeten voldoen aan het beeld dat we van ze hebben: dat ze constant moeten bewijzen slim te zijn en ongelooflijk mooie tekeningen te kunnen maken.
Dus als u kinderen met lage zelfwaardering complimenten wilt geven, richt deze complimenten dan op het proces (‘Wat heb je goed je best gedaan!’) en formuleer ze gematigd positief (‘Je hebt een mooie tekening gemaakt!’).