De vraag
Hoe leg ik uit dat oma depressief is?
Mijn schoonmoeder is manisch-depressief. Als we bij haar op bezoek zijn met onze kinderen (7 en 4) praat ze altijd alleen over zichzelf, ook door de kinderen heen, en negeert hun enthousiaste verhalen. Als ze depressief is, wil ze de kinderen wekenlang helemaal niet zien. Ze is hun enige grootouder en ik wil dat ze een rol speelt in hun leven. Hoe leg ik haar gedrag uit aan de kinderen?

Het advies
Dit is hoe het leven van je schoonmoeder is en vermoedelijk zal blijven. Dit is dus ook waar je kinderen van jongs af aan mee opgroeien en dat maakt dat zij niet beter weten. De kans is groot dat wij daar als volwassenen meer mee zitten dan de kinderen, omdat zij haar niet anders kennen en er waarschijnlijk minder over nadenken.
Leg je kinderen op een simpele manier uit dat het bij oma soms iets anders gaat dan bij andere mensen. Dat ze soms heel blij en kletserig is, en het dan moeilijk vindt om naar anderen te luisteren. En dat ze zich soms zo rot voelt dat ze een tijd geen bezoek wil. Dat ze daar niks aan kan doen, dat dat bij haar hoort, al is het soms wel jammer of lastig voor hen. En dat oma altijd veel van ze houdt en ze lief vindt.
Naarmate je kinderen ouder worden kun je steeds iets beter uitleggen hoe het zit. Veel meer is niet nodig, eventuele vragen komen dan vanzelf. Nu of later.