De vraag
Ik zie mijn ouders meer als vrienden
Beste Anna,
Ik ben opgegroeid in Macedonië bij mij oma. Mijn ouders waren in Nederland als gastarbeiders, ze zeiden dat ze er een paar jaar gingen werken en dat ze weer terug kwamen, maar ze bleven. Toen ik 13 jaar was kwam ik bij mijn ouders wonen in Nederland. Ik ben nu 40 nu ik woon nog steeds in Nederland.
Ik zag mijn ouders een keer per jaar, maar ik denk dat die eerste jaren de periode is dat je je ouders nodig hebt. Ik heb het gevoel dat de band tussen mij en mijn ouders anders is, dat ze mij zien als vriendin en niet als hun dochter. Ik wil graag weten of dat wel kan kloppen. Ik ben benieuwd. Ik probeer antwoorden te vinden, maar ik kan ze nergens vinden.
Groeten van Suzana

Het advies
Beste Suzana,
Wat jij voelt is wat jij voelt. Ik kan niet zeggen of het klopt wat je voelt. In dit geval voel jij je meer vriendin dan dochter van je ouders. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Mogelijk is je oma meer jouw moeder, want die heeft immers in je kindertijd voor je gezorgd, die heeft je bemoederd.
Het doet er in je kindertijd vaak niet toe wie je verzorgt. Als dat met liefde gebeurt dan kan vrijwel iedereen ‘moeder’ of ‘vader’ zijn. Omdat je je ouders pas goed leerde kennen vanaf je 13e kan het zijn dat je toen al zo volwassen was dat zij de ouderrol niet meer hoefden of konden vervullen.
Dat zou je gevoel kunnen verklaren.
vriendelijke groet,
Anna Bosman