De vraag
Leun ik te veel op mijn moeder?
Mijn man en ik (31) hebben drie jonge kinderen. De band met mijn ouders is goed. We zien elkaar een keer per week en ik app dagelijks met mijn moeder. Dan vraag ik om advies, stuur foto’s van de kinderen of vertel wat ik moeilijk vind, vooral aan het moederschap. Mijn zus vindt dat ik te veel op mijn ouders leun en dat ik ze niet steeds ongerust moet maken. Moet ik zelfstandiger worden?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Je lijkt ongerust te zijn over de relatie met je moeder door de vergelijking met je zus. Klopt dat? Stop dan met vergelijken. Ieder volwassen kind heeft een andere relatie met zijn moeder.
Maar wanneer je het zélf liever anders wilt doen, zijn er twee personen die je daarbij moet betrekken. Allereerst je man.
Als het gaat over opvoeden en dingen die je moeilijk vindt in relatie met de kinderen, is je man de eerstaangewezen persoon om die zaken mee te bespreken. Omdat hij hun vader is, ze goed kent en invloed heeft op hun ontwikkeling. En omdat jullie zo sámen leren ouderen. Dat is wat kinderen nodig hebben.
De tweede persoon is je moeder. Kun je haar vragen of zij ook ervaart dat jij te veel op haar leunt? Of ze daar last van heeft of het juist fijn vindt?
De relatie met je partner en de relatie met je moeder zijn levenslang in ontwikkeling. Voortdurend afstemmen is daarom heel belangrijk. Het maakt jou zelfstandig terwijl je toch verbonden blijft.