De vraag
Mijn vader is ineens zo’n goeie man
Beste Jolet,
Mijn vader is alcoholist. Vanaf mijn elfde deelde mijn moeder dat ‘geheim’ met mij. Zo kreeg ik de rol van klaagmuur. Suggesties om met een therapeut of een gespreksgroep van de AA in zee te gaan, wees ze af. Pas op mijn veertigste zag ik in dat ik weinig voor mijn ouders kon doen en heb ik mijn moeder zover gekregen dat ze (bijna) niet meer over hem klaagde.
Nu mijn vader door de alcohol heel erg ziek is geworden, en inmiddels hulpbehoevend, vertelt mijn moeder aan iedereen dat hij altijd zo’n lieve en zorgzame vader was. Ik voel me enorm in de kou gezet door haar. Vooral dat vals getuigen van een fijne jeugd zit me dwars. Kan ik haar na zoveel jaar nog aanspreken op wat er is gebeurd, of moet ik accepteren dat ze haar herinneringen herschrijft omdat een terugblik anders onverdraaglijk is?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Niemand kan begrijpen hoe twee mensen in liefde aan elkaar verbonden zijn – ook de mensen zelf vaak niet. Ik snap goed dat dit verhaal over het huwelijk van uw ouders voor u moeilijk is, vooral omdat uw moeder u zo zwaar heeft belast met haar problemen. Veel meer dan dit kunt u helaas niet doen: uw eigen beeld losmaken van dat van uw moeder.
Mocht u hierover met uw moeder willen praten, doe dat dan onder vier ogen. Zeg rustig dat u uw jeugd anders heeft beleefd. Als zij meer wil weten, vertel dan ook wat uw ervaringen zijn, maar ga niet in discussie. Het getuigt van wijsheid dat u begrijpt dat uw moeder haar eigen verhaal nodig heeft.
U vertelt niet hoe uw vader zich opstelt. Misschien wilt u met uw vader praten om met hem in het reine te komen over zijn gedrag? Bedenk daarbij: het is mogelijk dat uw vader én een alcoholist én een lieve vader is.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp
Jolet Plomp is online psycholoog. Ze schreef boeken over loslaten, beslissen, persoonlijkheid. Voor Psychologie Magazine maakte ze de online training Durf te kiezen.
Bekijk profiel