De vraag
Mijn dochter verandert steeds van studie
Beste Jolet,
Onze dochter (22) is een intelligente, vrolijke meid. Erg ambitieus is ze nooit geweest. Op school bleef ze zitten omdat ze onvoldoende had gewerkt. Ze wilde altijd psychologie studeren, maar besloot ineens naar het hbo te gaan om in de hulpverlening te werken. Met die opleiding stopte ze al snel. Daarna wilde ze criminologie studeren; ze is er zelfs voor naar Brussel gegaan.
Na het eerste jaar haalden we opgelucht adem. Maar nu, aan het begin van het tweede jaar, wil ze weer stoppen: ‘Ik zie werken als criminoloog toch niet zo zitten.’ Ze lijkt hetzelfde pad op te gaan als haar vriend, die ze sinds vier jaar heeft. Een lieve jongen, maar hij maakte het mbo niet af en is nu verkoper in een winkel. Zijn voetbalpassie hing hij aan de wilgen, net toen hij prof werd. Moeten we onze dochter zelf laten beslissen? Kunt u haar gedrag duiden?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet:
Er zijn veel verklaringen mogelijk. Misschien heeft uw dochter faalangst en krijgt ze het moeilijker naarmate de studie meer eisen stelt. Dan heeft ze een faalangsttraining nodig. Het kan ook zijn dat ze echt niet weet wat ze wil. Dan helpt een beroepskeuzeadvies. Het is ook mogelijk dat de studie echt te moeilijk voor haar is en dat ze met haar beslissing onbewust mislukking wil voorkomen.
Of misschien is ze bang haar vriend onzeker te maken door zich boven hem te stellen? Het kan ook zijn dat ze nog niet heeft geleerd om zichzelf gedisciplineerd aan het werk te zetten. Dat gaat ze pas leren als ze zelf de gevolgen van haar gedrag moet dragen (ook financieel).
Vraag eens door: wat is er écht aan de hand? Het is onmogelijk om haar tegen haar zin te dwingen de studie af te maken. Wat de oorzaak ook is: maak uw dochter vanaf nu zelf verantwoordelijk voor haar beslissingen en de gevolgen daarvan. Laat haar zelf advies inwinnen bij studieadviseur of studentenpsycholoog. Trouwens, ze hoeft niet per se te studeren – ze kan ook gaan werken.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp