Wilt u uw 3-jarige goed klaarstomen voor de kleuterschool? Geef het dan niet te veel opdrachten en bied het kind wat keuzevrijheid. Zo stimuleert u de ontwikkeling van de executieve breinfuncties: de denkprocessen waardoor een kind bijvoorbeeld zijn impulsen kan onderdrukken, instructies kan onthouden en kan plannen.

Training

Leer loslaten

  • Leer accepteren i.p.v. vechten
  • Leer de controle los te laten
  • Leer te leven volgens je waarden
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

Dat suggereren Amerikaanse wetenschappers na een onderzoek onder 127 ouders van 3- en 4-jarigen. Ze gaven hun slingers en ander feestmateriaal om zogenaamd een verjaardagsfeestje te vieren met hun kind. Intussen maakten ze video-opnamen, die ze naderhand analyseerden op het type taal dat de ouder bezigde. Was deze vooral directief (‘Snijd de taart’) of meer suggestief (‘Wil jij de taart nu vast snijden?’)?

In de peuter- en kleuterklas werden de executieve functies van dezelfde kinderen vervolgens een paar keer opgemeten met de hoofd-schouders-knieën-teentaak: daarbij moeten ze eerst op commando bepaalde lichaamsdelen aanraken, en daarna juist andere onderdelen aantikken dan de genoemde.

Wat bleek? De executieve functies van kinderen die veel werden rondgedirigeerd waren aanzienlijk slechter dan die van kleintjes die minder bevelen kregen. Hoe vrijer de kinderen werden gelaten tijdens het ‘feestje’, hoe beter hun uitvoerende functies.

The contributions of parental management language to executive function in preschool children, Early Childhood Research

Quarterly, juli 2013