De vraag
Veel verwijten van mijn dochter
Mijn dochter zette zich in haar puberteit enorm tegen me af. Maar dat afzetten tegen haar moeder doet ze nog steeds, ook al is ze nu 33 jaar. Sinds ze samenwoont heeft ze het zelfs gepresteerd om tweeënhalf jaar bij ons weg te blijven. Ze verwijt me dingen betreffende haar jeugd, maar ik kan me daarin niet vinden.
Toen we na al die tijd weer bij haar langsgingen werden we koel ontvangen. Het contact was hersteld, al ging het wel op haar voorwaarden. Nu flikt ze het opnieuw: veel verwijten en geen contact. Enerzijds zijn we doodmoe van het op onze tenen lopen, anderzijds willen we onze dochter niet kwijt. Bij een psycholoog heb ik al geleerd ‘los te laten’ en te genieten van ons leven getweeën.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het komt vaker voor dat kinderen zich afzetten tegen hun moeder. Je doet als moeder zeer je best, maar wat er écht omgaat in de gevoelens van je kind weet je niet. Dat komt pas later naar boven, als het kind volwassen is. De karakters van moeder en kind spelen ook nog mee. Als die zeer verschillen is het moeilijk elkaar te begrijpen; als ze sterk op elkaar lijken wil het ook nogal eens botsen.
De oplossing: acceptatie
Ik proef boosheid en machteloosheid in uw verhaal. De enige oplossing hiervoor is ook de allermoeilijkste: accepteer dat uw dochter moeite met u heeft, terwijl u zelf vindt dat u niets verkeerd deed. Het is goed dat uw dochter bezig is om haar eigen weg door het leven te zoeken, samen met haar partner. Het is wijs dat u haar daarvoor de ruimte geeft door rekening te houden met haar voorwaarden.
Helpende gedachte
Het lijkt misschien of uw dochter de baas speelt, maar ik denk dat ze zich juist kwetsbaar voelt tegenover u. Het helpt u misschien als u haar kunt zien als een gevoelige jonge vrouw die dapper op zoek is.
Meer lezen
Deze vijf ouders hebben helemaal geen contact meer met hun kind (ouderverstoting).