De vraag
Sinds onze verhuizing ben ik depressief
Hallo Rinze,
Na een verhuizing vanuit Noordwijk naar Gelderland ben ik in een depressie terecht gekomen. Het is nu zo erg dat we met het gezin terug moeten. Ik ga zelfs voor een periode terug om te herstellen en om therapie te volgen bij de therapeute die ik nog ken van voor de verhuizing.
Ik heb van de huisarts ook al ondersteunende medicatie gekregen. Ik moet voor mijn eigen gezondheid kiezen en ik vind dit moeilijk.
vriendelijke groet,
Noelle

Het advies
Dag Noelle,
Dank je wel voor je vraag. Daaruit maak ik op dat jij je depressie koppelt aan de verhuizing van Noordwijk naar Gelderland en dat je het lastig vindt om degene te zijn die ervoor heeft gezorgd dat jullie weer terug gaan. Ik kan me die gevoelens goed voorstellen, vooral als je de stap naar Gelderland vol verwachting van een beter leven hebt gemaakt. Maar mag ik daar ook wat tegenover zetten? Dat helpt je misschien om de dingen op een lichtere manier te zien.
Zonder al te filosofisch te willen zijn, zou ik zeggen dat niet iedere plek voor iedereen even geschikt is. Je realiseren dat een nieuwe plek (of baan, of relatie) niet goed voor jou is, doe je vaak pas nadat je erin gestapt bent. Om dan te erkennen dat het toch niet klopt en dat je het verkeerd hebt ingeschat, zien veel mensen als falen en iets om zich tegenover de overige betrokkenen schuldig over te voelen. Maar waar staat geschreven dat we geen fouten of verkeerde inschattingen mogen maken? Het wordt pas een grote fout als je nalaat om hem te herstellen. Zeker als je gezondheid erbij in het geding komt. Dat maakt je keuze misschien niet makkelijker, maar wel moedig, wat mij betreft. En dat is niets om je voor te schamen of schuldig over te voelen, integendeel.
Vriendelijke groet,
Rinze
• Veranderingscoach Rinze Terluin nodigt u uit op een nieuwe manier te kijken naar grote veranderingen in uw leven. Neem ook een kijkje op de website van veranderingscoach Rinze Terluin www.loslaten.nl