De vraag
Mijn ouders behandelen me als een 10-jarige
Beste Jolet,
Mijn ouders hebben me een goede opvoeding gegeven. Ze streefden naar een perfect, harmonieus gezin. Maar nu ben ik een 21-jarige studente die nog nooit een vriend heeft gehad. Ik vind dat mijn ouders me nu als een 10-jarige behandelen. Ik wil het huis uit, maar ze zien overal beren op de weg. Dat maakt me bang en onzeker.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
U zult zeker nog wat te stellen krijgen met uw eigen angsten. Bedenk wel: zodra u in actie komt, leert u daarvan en wordt alles minder eng. Zoek steun en advies bij medestudenten die meer ervaring hebben op dit vlak. Een studenten­psycholoog of een decaan kan ook helpen.
De enige manier om uit huis te gaan is: doen! Als ik het zo lees, dan heeft u weinig ervaring met ruziemaken. Toch lijkt me een stevig meningsverschil nu onvermijdelijk. Schrik daar niet voor terug; het hoort bij zelfstandig worden. Elke volwassene moet af en toe voor zichzelf opkomen. Toon begrip voor uw ouders: ‘Jullie hebben het goed gedaan, maar nu is het klaar.’ Houd vast aan uw plan.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp