De vraag
Mijn ouders zullen hem niet accepteren
Twee jaar geleden ben ik (23) uit huis gegaan omdat er veel ruzie was en ik me vaak ongelukkig voelde. Ik ben bewust wel ieder weekeinde naar huis blijven gaan en het gaat inmiddels al veel beter. Nu heb ik een lieve man ontmoet die ik binnenkort wil voorstellen aan mijn ouders, maar ik weet bijna zeker dat ze hem niet zullen accepteren omdat hij buitenlands is, en een gescheiden vader. Ik ben bang dat ze me nooit meer willen zien als ik deze relatie niet verbreek. Wat moet ik doen?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Je hoeft niet te kiezen tussen je ouders en je vriend. Je ouders zijn je ouders, en nu je volwassen bent, kies je met wie je een relatie wilt. Ouders willen voor hun kind het beste – maar vergeten weleens om te checken of hun eigen keuze wel bij hun kind past.
In een volwassen ouder-kindrelatie gaat het niet om elkaar tevreden houden, maar om liefhebben. Je ouders maken een proces door nu ze jou moeten laten gaan en je niet langer kunnen behoeden tegen wat zij als ‘gevaar’ zien. Jij, het kind, moet je eigen leven gaan vormgeven.
Op jouw leeftijd kun je je ouders laten merken dat je hun goede zorgen, en de liefde die daaruit blijkt, zeer waardeert. En dat je tegelijkertijd wilt uitvinden of dat wat zij het beste vinden, ook bij jou past. Vraag hen of ze je hun vertrouwen willen geven zodat je, mogelijk door schade en schande, zelf kunt uitvinden hoe jij je leven wilt leven. Blijf in contact met hen, en wees open en duidelijk. Schaam je niet, spreek je uit, leg uit waarom je kiest wie je kiest en laat ze in hun waarde. Je kunt dat, want dat heb je al eerder laten zien.