De vraag
Betere band met mijn stiefvader?
Beste Jolet,
Mijn echte vader is overleden en mijn moeder heeft een nieuwe vriend. Die woont hier nu vierenhalf jaar, maar er is geen band tussen ons. We sporten allebei en ik ging altijd naar zijn wedstrijden, maar hij komt niet naar mij; zelfs toen ik meedeed aan de Nederlandse kampioenschappen was hij er niet.
Hij vraagt ook nooit hoe het gaat op school. Ik heb geprobeerd om een band met hem te krijgen door te praten en samen iets te ondernemen. Maar hij ‘heeft het druk’, terwijl hij op de bank tv ligt te kijken. Hij schreeuwt dat ik dingen verkeerd doe en kleineert me. Als hij zegt dat iets goed is, is dat op een sarcastische toon. Ik mis de band met mijn vader en ben echt bereid iets op te bouwen met mijn stiefvader. Maar hoe?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Waarom je stiefvader zo doet, weten we niet – het kan gebrek aan belangstelling zijn, maar misschien is het meer onhandigheid of onzekerheid. Of hij is bang om je moeder te kwetsen door zich als vader op te stellen. Het valt me op dat je je moeder niet noemt. Zij kent jullie beiden van nabij, ze houdt van jullie en ze zal ook graag willen dat jullie met elkaar overweg kunnen. Haar advies zal nuttiger zijn dan het mijne. Je hebt zelf al alles gedaan wat ik kan bedenken – mijn compliment!
Ik wil je wel twee andere dingen zeggen. Een nieuwe vaderfiguur zal het verdriet over het verlies van je vader helaas niet wegnemen; probeer dus dat verdriet zelf verder te verwerken, desgewenst met je moeder. En misschien zijn er andere mannen met wie je wel een band kunt opbouwen, zoals een oom, een coach, of een vriend van je vader.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp