De vraag
Het botert niet tussen mijn zoon en mijn partner
Ik heb drie kinderen uit een vorige relatie en een zoontje van 5 met mijn nieuwe partner. Tussen mijn zoon van 18 en mijn partner botert het niet. Bij ruzies eisen ze allebei mijn steun. Maar ik vind dat ze zich als kleuters gedragen en weiger een kant te kiezen. Gevolg: zoon loopt schreeuwend de deur uit en partner zegt dat hij maar voltijds bij zijn vader moet gaan wonen. Deze gezinssituatie is niet goed voor zijn eigen zoontje, zegt hij. Ik voel me voor het blok gezet. Wat kan ik doen?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Familie- en relatietherapeut Gerrie Reijersen van Buuren:
Uw zoons moeten er allebei op kunnen vertrouwen dat ze altijd op hun moeder kunnen terugvallen. U bent verantwoordelijk voor het behartigen van hun belangen. Daarvoor hoeft u geen ‘kant te kiezen’. Wel kan het helpen om met uw grote zoon en zijn eigen vader om de tafel te gaan zitten en met zijn drieën te brainstormen. Bij wie is hij nu het veiligst, door wie wordt hij op dit moment het meest gekend en in zijn ontwikkeling gesteund? Bij wie kan hij in deze fase van zijn leven het best wonen?
Daarnaast is het zaak uw partner aan te spreken op de verantwoordelijkheid die hij heeft ten aanzien van uw zoon. Zijn rol zou die moeten zijn van huisgenoot – geen opvoeder – die gastvrije aandacht geeft en betrouwbaar aanwezig is voor het kind van zijn vrouw. Dát zal zijn eigen zoontje, en uw partnerrelatie, zeer ten goede komen. //