De vraag
Ruzie over de kinderen
Mijn man vindt andere dingen belangrijk voor onze kinderen dan ik. Dat geeft veel ruzie. En de kinderen weten vaak niet waar ze aan toe zijn. Hoe komen we meer op één lijn?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Zowel jij als je man hebben van huis uit boodschappen meegekregen die gaan over ‘zo zijn onze manieren’. Als je je daaraan houdt, gaat het goed.
Het lijkt erop dat ieder van jullie die eigen familiewaarden zelfs zó belangrijk vinden om door te geven aan jullie kinderen, dat het ten koste gaat van jullie relatie. Ik adviseer je om dit te doen:
• Maak ieder voor zich een lijstje van je familiewaarden die je zelf belangrijk vindt om door te geven aan je kinderen.
• Schrijf elke familiewaarde op een papiertje dat je opvouwt en in een pot doet.
• Creëer een gezellige setting en trek om beurten een ‘lootje’.
• Bespreek per familiewaarde om welke redenen die belangrijk voor jou/hem is. Stel vragen aan elkaar.
• Wik en weeg samen af welke familiewaarden bij jullie kinderen passen en of ze in hun belang zijn. Maak onderscheid per kind.
• Bespreek de waarden met de kinderen (als ze daar de leeftijd voor hebben).
• Evalueer na verloop van tijd de afspraken aan de hand van concrete situaties.
Door het op deze manier aan te pakken, worden jullie je ervan bewust dat jullie allebei de kinderen het beste gunnen en dat ze dat alleen maar krijgen als jullie samen uit ieders familiewaarden waarden maken die bij jullie en jullie kinderen passen.