De vraag
Ik heb ruzie met mijn collega en durf niet meer naar mijn werk
Sinds ik een conflict kreeg met een directe collega, zit ik thuis ‘vanwege overspannenheid’. De ruzie maakte me compleet overstuur en ik durf nu niet meer naar mijn werk omdat ik bang ben voor de omgang met deze collega. Ze is erg overtuigd van haar mening en verbaal veel sterker dan ik.

Het advies
Frederike Mewe
Zelfvertrouwen
Een conflict met een collega kan je behoorlijk uit evenwicht halen en een deuk in je zelfvertrouwen geven. Als je naar zelfvertrouwen kijkt, is er iets geks aan de hand.
Het groeit als iemand je een complimentje geeft, en zakt in elkaar als je kritiek krijgt. Het zal je minder afhankelijk maken als je leert op jezelf te vertrouwen. Dat houdt onder andere in dat je jezelf en wat jij wilt serieus neemt.
Denk eens na over de volgende vragen: wat vind je zo spannend aan de confrontatie met je collega? Waar ben je bang voor en wat kun je doen als dat gebeurt? Wat heb jij nodig om je weer prettig te voelen op je werk? Wat is jouw behoefte en wat verwacht je van jezelf en de ander?
Schrijf je antwoorden op. Geef aan waar jij last van hebt en wat je behoeften zijn. Houd het bij jezelf. Bespreek dit met je collega. Je kunt dat wat je hebt opgeschreven in het gesprek erbij houden.
Het helpt je op momenten dat je even naar woorden moet zoeken. Eventueel kun je vragen of je leidinggevende of een andere collega bij dit gesprek aanwezig wil zijn.
Frederike Mewe is een van de experts in de training Vergroot je zelfvertrouwen.