De vraag
Mijn collega dramt zo door
Goeiedag Hans,
Ik sta in het onderwijs en heb ‘last’ van een luidruchtige collega. Zij praat erg luid, herhaalt alles wat zij zegt vijf keer in hetzelfde gesprek (het is eigenlijk eerder een monoloog) en ze kan nooit luisteren als je zelf iets wil vertellen. Zij voelt ook niet aan wanneer je reageert in een gesprek en kan gewoonweg door een ander zijn verhaal heen drammen.
Iedereen heeft het al opgegeven, zij wordt getolereerd en indien mogelijk genegeerd. Ik zou het toch anders willen duidelijk maken, maar het is delicaat. Ik weet dat zij (54 jaar) erg eenzaam is, sinds zes jaar gescheiden en geen sociaal leven heeft.
Hoe kan ik haar duidelijk maken dat ik zo niet naar haar kan blijven luisteren, zonder weg te lopen? Ik vind de woorden niet zonder zelf grof te worden.
Groeten van Leen

Het advies
Beste Leen,
Lastige situatie, vooral als die al zo lang heeft geduurd. Maar niets doen maakt het misschien nog erger en bovendien heb je een taak uit te voeren.
Kunt u het onderstaande zeggen zonder sarcasme, maar uit liefde en zorg voor haar (Ik noem haar Machteld)?
• Machteld, er is iets dat ik eigenlijk al heel lang tegen je had willen zeggen, raar hè, maar ik vind het gewoon moeilijk om het te zeggen … Daarna komt overigens de onvermijdelijke confrontatie. Kies ook daarin respectvolle taal.
• Jij wilt iets heel erg aan ons duidelijk maken en dan zeg je iets soms een paar keer in één gesprek. Het rare is dat ik juist daardoor moeilijk naar je kan luisteren.
• … mag ik het je zeggen als ik vind dat het weer eens gebeurt?
• U gebruikt uiteraard niet de woorden ‘drammen’, ‘luidruchtig’, ‘monoloog’ etc. U neemt haar uiteraard apart. U kiest uiteraard een moment dat u in een blije, ruimhartige bui bent.
Succes, het valt niet mee en het zal zeker niet na één keer voorbij zijn.
Hans Kaldenbach
• Hans Kaldenbach is psycholoog, trainer, adviseur en auteur van diverse boeken. Voor meer informatie over zijn methode, boeken en trainingen, neem een kijkje op zijn website: www.hanskaldenbach.nl