De vraag
Mijn man peutert in zijn neus – en erger
Beste Jolet,
Mijn man doet in mijn gezelschap smerige dingen zoals in zijn neus peuteren, in zijn broek aan zijn anus krabben, dan aan zijn penis, en vervolgens zijn hand door zijn gezicht halen. Al die dingen doet hij waarschijnlijk zonder er zelf erg in te hebben. Maar ik griezel ervan, knap erop af en vind het stinken. Seks is daardoor iets wat ik probeer te vermijden. Ik heb voorzichtig geprobeerd het bespreekbaar te stellen, maar dan is hij diep beledigd, omdat ik hem als een smeerlap afschilder. Wat nu?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Er zijn twee oplossingen: uw man verandert zijn gedrag en/of u trekt het zich minder aan. Ik adviseer u voor beide te kiezen. Begin met uzelf, want daarop hebt u de meeste invloed. Welke betekenis geeft u aan uw mans gedrag waardoor u zich zó ergert? Voelt u het als gebrek aan respect voor u? Vindt u dat gedrag een signaal dat hij niet deugt? Probeer zijn gedrag los te zien van de betekenis die u er zelf aan geeft. Het gedrag van uw man toont in elk geval dat hij zich zeer op zijn gemak voelt bij u. Ik snap best dat u het onsmakelijk vindt – vraag hem dus nogmaals om deze gebaren niet te maken in uw aanwezigheid. Vertel eerlijk dat uw lust in seks erdoor afneemt. Verdient die verdwijnende zin in seks niet veel meer aandacht dan zijn krabgedrag? Ik hoop dat u samen weer kunt gaan genieten van lichamelijke intimiteit.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp