De vraag
Mijn ouders keuren mijn vriendin af
Sinds twee jaar heb ik (38) een vaste relatie. Mijn vriendin kampt met verschillende problemen, zoals depressie en hyperventilatie door oververmoeidheid. Dit alles heeft ertoe geleid dat mijn ouders een vertekend beeld hebben gekregen van haar en daarom mijn relatie niet goedkeuren. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat we goed bij elkaar passen, maar ik mis die goedkeuring van mijn ouders wel.

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Ouders gunnen hun kind – ook als het al volwassen is – het beste. Vaak bedenken zij dan zelf wat ‘het beste is’ zonder met hun kind af te stemmen of dat wel bij hem of haar past. Zo willen zij hun kind behoeden voor iets wat in hun ogen lastig, moeilijk of problematisch kan zijn. Dat vullen ze meestal in op grond van hun eigen referentiekader, levenservaring, waarden en normen of zelfs overtuigingen die al generaties lang gelden in de familie. Daardoor zouden de klachten van je vriendin voor je ouders iets heel anders kunnen betekenen dan voor jou.
Je bent volwassen en zou je ook zo moeten opstellen. Waardeer hun zorg om je welzijn. Vraag waarover ze zich zorgen maken, waarvoor ze je willen behoeden en wat ze je zouden gunnen. Vertel wat het voor jou betekent dat je vriendin vaak niet fit is en hoe je daarmee omgaat. Maar zeg ook dat jij je eigen keuzes maakt en waarom je met haar je leven wilt delen. Vraag hen deze keuze te respecteren en je vriendin in de familie op te nemen omdat jij voor haar kiest.