De vraag
Liefde van één kant
Onze relatie duurt nu vier maanden. In het begin was het fantastisch, we belden elkaar elke dag. Ik voelde dat ze om me gaf. De laatste weken is het dramatisch; tweemaal per week laat ze iets horen maar dat is altijd heel praktisch, niets liefs of aardigs. Alsof we zakendoen. Elke keer zeg ik hoe geweldig ze is en hoe mooi. Maar van haar komt er niets.
Ik heb al vaak verteld hoe naar ik dat vind. Ze geeft toe dat ze afstandelijk is, me geen aandacht geeft. Maar er verandert niets. Ze zegt wel dat ze van me houdt, maar ik denk dat ze dat zegt om me niet te kwetsen. Praten helpt niet.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Uw vriendin voelt weinig behoefte om u lieve berichtjes te sturen, ook al weet ze dat u dat graag wilt. Misschien voelt ze zich te veel door u gedwongen om nog spontaan te kunnen zijn? Dan helpt het als u even wat gas terugneemt. Vraag het haar maar.
U lijkt te menen dat het gedrag van uw vriendin erop wijst dat ze niet meer van u houdt, maar dat hoeft niet zo te zijn. Misschien heeft ze gewoon meer tijd nodig om haar distantie te laten varen en zich echt aan de relatie over te geven. In dat geval zal het haar helpen als u rustig blijft doorgaan uw liefde te tonen. Maar het is ook goed mogelijk dat uw vriendin haar liefde op een andere manier toont dan door lieve berichtjes.