De vraag
Tijdens het vrijen denkt mijn man aan een ander
Beste Jolet
Mijn echtgenoot heeft na zestien jaar huwelijk toegegeven dat hij niet echt passioneel van me houdt en dat nooit heeft gedaan. Ik heb me nooit vrouw gevoeld bij hem (ik ben ook zwaarlijvig), want hij heeft me nooit zo benaderd. Hij vertelde me zelfs dat hij met een andere vrouw in zijn gedachten zat toen we vrijden en onze kinderen verwekten. Mijn zelfvertrouwen is hierdoor door de jaren heen helemaal verdwenen. Woede, afwijzing, gebrek aan zelfvertrouwen, zwaarlijvigheid, depressie… het heeft allemaal met elkaar te maken. Ik heb al hulp gezocht. Wat kan ik nog meer doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het is droevig dat u de vitaliserende werking van een gepassioneerde liefde moet missen. Het enige wat erop zit is dat u zélf uit deze put omhoog klimt. Depressieve gevoelens hangen nauw samen met de ideeën die iemand heeft. Een van uw denkbeelden is blijkbaar: ik kan me pas vrouw voelen als mijn man passie voor me voelt. Mijn advies is: werk eraan om in uw eigen ogen een leuke vrouw te worden. Dat kan vandaag al – u hoeft niet eens af te vallen. Draag kleren en sieraden die u zelf mooi vindt, verwen uzelf met geuren en crèmes. Ga dagelijks rechtop voor de spiegel staan en spreek uzelf waarderend toe omdat u zoveel moeite doet om positief in het leven te staan. Ook lichaamsbeweging zal uw zelfgevoel versterken omdat het energie geeft. Steun uzelf en word uw eigen beste vriendin!
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, november 2007