De vraag
Wat kan ik doen om mijn zoon te helpen?
Beste Jolet,
Mijn zoon is verslaafd aan softdrugs en zondert zich steeds meer af. Het werken gaat wel goed, met behulp van medicijnen voor ADD. Vroeger ging ik met hem naar psychologen omdat hij een moeilijk kind was, dat op een negatieve manier aandacht trok. Sinds zijn 18e is hij verslaafd aan hasj. Op zijn 20e stopte hij met uitgaan. Hij sloot zich op in zijn kamer met films en agressieve computerspelletjes. Zijn vrienden haakten af.
Hij zorgt niet goed voor zichzelf – hij eet ongezond, de laatste tijd drinkt hij, en hij lijkt ook fobieën te hebben. Tweemaal per week komt hij bij me eten, ik doe zijn was en wekelijks ga ik bij hem langs. Hij wil niet naar een vorm van hulpverlening. Ik maak me grote zorgen. Wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Wat moet dit voor u als moeder ontzettend moeilijk zijn. Het is onmogelijk om iemand te helpen die dat niet wil. Omdat uw zoon volwassen is, kunt u niet méér doen dan wat u al doet: actief het contact onderhouden, ook als hij dat niet lijkt te waarderen. Tegen andere moeders zou ik zeggen: het wordt tijd dat u ophoudt zijn was te doen, maar in uw geval is wassen en koken een goede manier om in contact te blijven.
Als u het gevoel heeft dat uw zorgelijkheid averechts werkt, dring dan niet aan. Er zijn tegenwoordig goede onlinetherapieën, die passen bij de teruggetrokken leefwijze van uw zoon – cannabisondercontrole.nl of jellinek.nl. Als u hem die adressen mailt, kan hij er naar kijken als hij er aan toe is. Aarzel niet om zelf ook hulp te zoeken.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp