De vraag
Hoe help ik een vriendin met anorexia?
Beste Jolet,
Ik ben een jongen van 14. Een goede vriendin (ook 14) eet niet meer omdat ze zichzelf te dik vindt. Ze steekt haar vinger in haar keel na het avondeten. Ze heeft ook een stemmetje in haar hoofd gecreëerd dat zegt wat ze allemaal moet doen en dan doet ze het ook. Zou u alstublieft willen helpen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Als vriend kun je helaas maar heel weinig doen, want eetstoornissen zijn moeilijk te genezen. Vertel je vriendin dat je je ernstig zorgen maakt. Het gaat om een psychische ziekte – veroordeel haar dus niet om wat ze doet, ga niet mopperen. Probeer vrienden te blijven; ze kan je steun vast goed gebruiken. Wijs haar op goede websites, zodat ze zelf informatie kan zoeken over haar anorexia en de verhalen kan lezen van lotgenoten, bijvoorbeeld sabn.nl.
Ook op lotgenootje.nl staat goede informatie (ga naar ‘medisch dossier’ en dan naar ‘anorexia’). Weten de ouders van je vriendin wat er aan de hand is? Laat het hun weten, dan kunnen ze haar bijstaan in het zoeken van hulp. Er zijn veel misverstanden over anorexia. De media hebben niet zoveel schuld als men denkt. Ook de welvaart is geen oorzaak – eetstoornissen komen ook voor in arme landen. Was het maar zo eenvoudig! Ook de sfeer in het ouderlijk gezin speelt geen rol. Anorexia is een echte ziekte. Sommigen hebben er een aangeboren aanleg voor en niemand heeft er schuld aan. Ik hoop dat dit besef je helpt om vol warmte met je vriendin te blijven omgaan.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp