De vraag
Hoe geef ik mijn zoon (12) wat meer verantwoordelijkheid?
Beste Mariëtte en Diana,
Ik heb een zoon van nét 12 die graag meer verantwoordelijkheden wil. Daarnaast wil hij ook graag spelen (ook domineren) met zijn broertje van 7.
Hoe moet ik hem wat meer loslaten en verantwoordelijkheden geven zonder te vragen om dit ‘kinderlijke gedrag te laten vallen?
Groet Petra

Het advies
Beste Petra,
De pre-puberteit is een lastige leeftijdsfase: kinderen zijn aan de ene kant nog echt kinderen en hebben nog steeds behoefte om te spelen, maar aan de andere kant voelen ze zich groot en willen ze steeds meer dingen zelf doen of regelen. Als je kind zelf aangeeft dat hij meer verantwoordelijkheden wil, dan kun je hem daarin op verschillende manieren tegemoetkomen.
Meer verantwoordelijkheid is niet iets wat je als ouder van de ene op de andere dag aan je kind kunt ‘geven’. Dat begint met kleine stapjes. Een handig hulpmiddel zijn takenlijstjes.
Zo kun je een lijstje maken voor huishoudelijke klusjes (zoals tafeldekken of kamer opruimen), maar ook voor school of sport. Hang dat lijstje op een duidelijke plek in bijvoorbeeld de keuken of de slaapkamer van je kind. De taken van het lijstje kun je gaandeweg aanpassen en uitbreiden.
De mate van begeleiding onderweg naar meer zelfstandigheid hangt natuurlijk ook af van het karakter van het kind. Het ene kind heeft uit zichzelf meer verantwoordelijkheidsgevoel dan het andere. Het doel is om een juiste balans te vinden, die voor ieder individueel kind verschillend is.
Vriendelijke groet,
Mariëtte en Diana