De vraag
Mijn zoon zegt ineens dat hij misbruikt is
Mijn zoon van 16 zegt ineens dat hij vroeger misbruikt is door zijn vader. Hij heeft zijn vader niet meer gezien sinds zijn 10de. Zijn oudere broer weet van niks. Ik heb geen positieve kijk op mijn ex omdat hij het als vader altijd liet afweten; toch vind ik deze beschuldiging niet bij hem passen. Maar ik wil mijn zoon wél serieus nemen. Is dit een schreeuw om aandacht? Hoe kom ik erachter wat de waarheid is?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
U zit in een lastig parket. Ik begrijp dat u wilt weten of er echt iets gebeurd is. U kunt overwegen uw ex te vragen wat de aanleiding kan zijn dat uw zoon dit zegt. Verder lijkt het me inderdaad goed om veel warme aandacht te geven aan de problemen die uw zoon momenteel heeft. Hoe voelt hij zich? Heeft hij moeite met de dingen die het leven van hem vragen? Wat vindt hij ervan dat zijn vader al zo lang uit beeld is? Wil hij niet eens praten met een hulpverlener? U kunt hem verwijzen naar een Centrum voor jeugd en gezin, cjg.nl, maar u kunt ook samen gaan.
Misschien speelt het geheugen van uw zoon hem parten om emotionele redenen, of misschien is er werkelijk iets naars gebeurd. Een te snelle, onterechte beschuldiging zal veel problemen geven, maar uw zoon moet zeker serieus genomen worden. U zult voorlopig dus beide opties open moeten houden, hoe moeilijk dat ook is.